Fra Italia til Majorstua
Onsdag ekspanderte butikkjeden Smak av Italia. De åpnet ny butikk på Majorstua, og det med suksess.
– Det er kjempeflott å få åpnet, og responsen har vært veldig god.
Det sier assisterende daglig leder i Smak av Italia, Marco Vacchina. Selv om han er vant til å åpne nye butikker, synes han alltid det er like stas.
Butikken har jobbet mot åpning både morgen og kveld i 21 intensive dager.
– Mange tenker at jobben er gjort når man har åpnet, men det er nå jobben starter. Det å få beholde en slik butikk, er det vi må jobbe for, sier han.
Vacchina beskriver de ansatte som et godt team som jobber bra sammen. Han forteller at de gjør alt selv, som å importere og levere alle varene.
– Vi er vant til å åpne nye butikker, og det er veldig stas. Likevel er det viktigste at man trives sammen på jobb, smiler han.
Populært konsept
Smak av Italia er kjent for å selge ost, pasta, pølser, olivenolje og tomatsaus. Butikkene finnes allerede på Vulkan og på Lillo Gård. Disse butikkene åpnet i 2016 og 2020. Den tredje har altså åpnet sentralt på Majorstua.
– Vi åpner her fordi vi merker at det er behov for det, sier butikksjef Francesco Spinali, og forteller videre at han er positiv til åpningen og har tro på at butikken vil gå bra.
Vacchina forteller at de opplever stor etterspørsel etter produktene, og at de har fått ønsker om å åpne i Bergen, Tromsø og Trondheim.
– Det er gøy å drømme, men vi må holde oss i et mindre område, sier han.
Årsaken er logistikken. Dersom de ansatte skal kunne fortsette å gjøre alt selv, må de holde seg i nærheten av de allerede etablerte butikkene.
– Vi er stolte av konseptet, og av produktene våre, smiler Vacchina.
Folkerik åpning
På åpningsdagen var det fullt av kunder både inne i og på utsiden av de ferske butikklokalene. På programmet stod blant annet utdeling av smaksprøver. Kundene fikk se oppskjæring av lagret skinke; blant annet en 72 måneders San Daniele-skinke, og en 30 kg tung porchetta.
Også ellers er Smak av Italia glade i å dele ut smaksprøver. Spinali forteller at de nettopp har investert i en espressomaskin, slik at de kan dele ut smaksprøver på de populære kaffetypene de tilbyr.
– Den skal selvsagt også brukes til egen kos, smiler han.