Startet som hobby - Nå er Leo (18) daglig leder
For rundt ett år siden, startet Leo (18) sin egen «Sneaker Store» her i Oslo. Nå driver 18-åringen med noe ingen andre i Oslo gjør, og er daglig leder hos sneaker-butikken «The High End».
Oslo: Leo (18) fra Oslo og stefaren åpnet en «Sneaker Store» i november i fjor, og nå er 18-åringen daglig leder hos «The High End».
– Det hele startet egentlig med at jeg var Travis Scott-fan, og var i den forbindelse på en lansering av et par Nike Air Force 1 hos en annen butikk for rundt tre år siden, meddeler han.
Videre forteller han at han og noen kompiser hadde ventet hele nitten timer i kø for å få tak i skoene.
– Jeg tenker at kun det beskriver min interesse for sneakers, sier den daglige lederen.
Drømmen ble til virkelighet
Etter hvert ble interessen for sko større, og det ble drømmene også.
– Under pandemien fikk jeg plutselig mer tid til å tenke og utvikle det jeg hadde lyst til, fortsetter han.
Og det var nettopp da han fikk idéen om å selge sko. Ikke bare på plattformer som Tise og Finn, som han hadde brukt tidligere, men rett og slett å åpne en butikk – og slik ble det.
– Store deler av sommeren i 2021 gikk til å se på lokaler i Oslo sentrum, forteller 18-åringen.
– Til slutt falt valget på dette lokalet, og oppussingsprosessen startet. Det var krevende, og vi møtte på en del utfordringer underveis. Heldigvis begynte vi også samarbeide med noen av de største innenfor sneakers, og motivasjonen gikk fort opp, sier han.
– Den offisielle åpningen var i slutten av november i fjor, og var egentlig veldig spontan, forklarer Oslo-gutten.
Likevel legger han ikke skjul på at en del mennesker, særlig ungdommer, møtte opp på den store dagen.
– Både det å selge, kjøpe inn og gi folk muligheten til en byttehandel, er noe som er ganske særegent her i landet. Her har vi jo utsalg av blant annet ettertraktede «Jordans» og liknende sko, som er veldig populære, legger han til.
Skiller seg ut
Fredrik (21) er én av mange som har god kjennskap til butikken.
– Jeg personlig er veldig glad i sko, og syntes at konseptet til «The High End» er kult, forklarer 21-åringen.
Han forteller at han har solgt en del sko til butikken selv, og han mener at dette er en fin mulighet å gi kundene.
– Jeg føler at dette konseptet er mer kjent internasjonalt, så jeg syntes det er gøy at denne butikken skiller seg litt ut, sier han til slutt.