Promoterer egen kunst på TikTok
– Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag uten TikTok, forteller Lea Alstad (23)
Den kinesiske videodelingsplattformen TikTok er en av verdens mest voksende sosiale medieplattformer, i følge techcrunch. Den skiller seg ut med sin unike algoritme og korte videoer som varer mellom ett og tre minutter.
– Jeg begynte med TikTok under koronaepidemien i 2020, da jeg var 20 år. Jeg startet egentlig som en reaksjon på at jeg mistet jobben som servitør. Jeg bare "shit, hvordan skal jeg betale leia nå?", forteller Alstad.
Alstad er en av flere norske kunstere som har gjort sitt inntog på TikTok de siste årene. Selv om hun startet litt tilfeldig, har resultatene gitt mersmak. I dag selger hun print av maleriene på nett, og stiller ut maleriene på galleri.
– Jeg startet egentlig ikke TikToken for å selge. Jeg startet aldri med et håp om at det skulle bli sånn som det ble, så det var litt sjokkerende. Det ga en skikkelig drivkraft å få tilbakemelding. Folk sa sånn "wow, dette var veldig fint! Selger du? Hvor kan jeg kjøpe dette her?". Da ble jeg litt sånn "shit, kanskje jeg kan selge det?"
Alstad åpnet nettbutikk, og linket nettbutikken til TikTok-kontoen. Etter hvert merket hun at salget økte da noen av TikTokene gikk viralt. Det endte til slutt med at salget av print betalte bedre enn servitørjobben.
– Jeg hadde nok ikke kommet dit jeg er i dag uten tiktok. Jeg ville ikke fått like mye eksponering eller like mange muligheter, sier Alstad.
Må fange oppmerksomheten
Alstad har fått over 80 000 følgere på kun to år. På TikToken deler hun maletips, egen kunstnerprosess og situasjoner folk kan kjenne seg igjen i. Hun presiserer også hvor viktig det er å lage videoer som fanger brukernes oppmerksomhet.
– Det er viktig å kapre folk "in the moment". Man har veldig få sekunder å fange oppmerksomheten til folk, så det er viktig å sette situasjoner litt på spissen.
Portefølje for kunstnere
Internasjonale trender på applikasjonen har ikke latt vente på seg, og TikTok har snart blitt allemannseie. Dette påvirker også hvordan artister og kunstnere markedsfører seg for å få oppmerksomhet rundt verkene sine.
– Tiktok har blitt en digital portefølje for oss kunstnere. Det har satt meg i kontakt med folk som jeg ikke hadde kommet i kontakt med utenom, konstaterer Alstad.
Kontoen har også gitt henne en god eksponering til utenlandske fans.
– Jeg har fått bygget en fanbase utenfor Norge! Jeg har fått flere bestillinger fra blant annet London, Japan og Tyskland. Jeg har også blitt kontaktet av utenlandske medier! Det har vært veldig spennende.
Alstad forteller at hun ønsker å gi seerne et helhetlig bilde av henne og kunsten hennes, og hun mener derfor det er viktig å ikke kun dele ting som er perfekt.
– Jeg liker også dele at ting ikke alltid er perfekt. For eksempel som da jeg delte at en full mann ødela et av maleriene mine. Det er viktig å vise feil og ekte tanker man gjør seg. Jeg tror seerne liker at man ikke bare deler det perfekte, for det viser at man faktisk er et menneske, forteller Alstad.
TikTok som en del av kunsten
En annen kunster som har gjort sitt inntog i tiktokverden, er Hans Petter Stubergh (68). Stubergh har nå vært på plattformen i snart fem måneder, og begynner sakte å se resultatene.
– Jeg har fått en del tilbakemeldinger om at de som blir inspirert av meg føler de har kommet nærmere kunstneren Hans Petter. Folk kaller meg "lysets herre" og "deilig crazy gal"! Jeg har også fått inntrykk at det har blitt større interesse for kunsten min, og det er litt overraskende og veldig gøy.
"Jeg har fått inntrykk at det har blitt større interesse for kunsten min, og det er litt overraskende og veldig gøy"
Hans Petter Stubergh
Stubergh sier videre av videoene gir mer enn det et stillbilde kan gi. Han får mulighet til å uttrykke seg selv mer autentisk.
– De ser ikke bare et fotografi, som man ser på instagram og facebook, men de ser også kunstneren i aksjon, sier Stubergh.
Stubergh ser på TikTok som en del av kunsten sin ved siden av maleriene, og skaper TikToks spontant i øyeblikket.
- Jeg kaller det en slags "TikTok-kunst". Det blir til mens det skjer! Målet mitt med TikTok er å dele kunstkjærligheten min, som jeg opplever når jeg maler og blir inspirert, slik at andre også kan bli inspirert. Da deler jeg kunsten og meg, i et slags "videoselvportrett"!
Stubergh har fått en forkjærlighet for plattformen, og ser fram til å se hvor den bringer han.
- Jeg gleder meg til videre bruk av TikTok, men jeg tar det veldig som det kommer. Jeg lever en dag om gangen, forteller Stubergh.
Beste måten å markedsføre seg på
Kunsteren Vinicius Kjekhus (19), @vini.the.artist på TikTok, startet konto på sosiale medieplattformen for tre måneder siden. Han er ikke i tvil om hva som er den beste måten å promotere seg på som kunstner.
– Tiktok er den beste måten å markedsføre noe på i 2022. Man trenger heller ikke å betale noe! Målet mitt med TikTok er å få oppmerksomheten fra gallerier og potensielle kjøpere, skriver han i en melding til Journalen.
Han skriver videre grunnen til hvorfor han tror kunst på TikTok har blitt populært.
– Folk ser det er en stor prosess å lage et verk. Det kan gjøre at de kanskje liker det mer, eller blir interessert i å kjøpe det. Det viser også hvorfor kunst ofte koster mye, skriver Kjekshus.
Stubergh klar over kritikken
TikTok har blitt kritisert de siste årene for brukerdataen de sender til sine ansatte i Kina. Hans Petter Stubergh er klar over kritikken, men dette er ikke noe han er bekymret over.
– Jeg er klar over kritikken TikTok har fått angående informasjonen om meg som blir lagret i Kina, men det er ikke noe som bekymrer meg egentlig. Jeg kjenner jeg ikke har noe å skjule. Jeg håper jo at TikTok som alt annet av teknologi og internett, utvikler seg i riktig retning, sier Stubergh.