Tredoblet billettsalget etter førjulsgave til de reisende
Økonomisk krise i Ruter løses med julegavetilbud.
Ruters billettsalg har sett en tredoblet økning etter at kampanjen ble satt i gang.
I en normaluke selger kollektivselskapet om lag 22.000 månedskort. Påfølgende uke etter kampanjen begynte har over 70.000 reisende kjøpt ny billett.
Oslo kommune har et 60 prosent eierskap i Ruter. Byråden for miljø og samferdsel Sirin Stav (Mdg), som bevilger midlene, er overrasket over den enorme økningen.
– Jeg hadde regnet med at mange ville benytte seg av dette, men at det er så høye tall på så kort tid er en positiv overraskelse, forteller byråden i et intervju med Aftenposten.
Rabatten tilsvarer en 40 prosents nedjustering av prisen, og gjelder for alle reisegrupper i Sone 1.
– Et mål å vinne kundene tilbake til kollektivtrafikken
Øystein Dahl Johansen, pressevakt Ruter
Bane over bil
Tidligere har kollektivselskapet lagt frem forslag for å modifisere prisene ved å gi løpende rabatt på enkeltbilletter ved hvert kjøp.
Med nåværende kampanje ønsker Ruter å få tilbake de reisende til et nivå man så før covid-pandemien.
Pressevakt i Ruter Øystein Dahl Johansen bekreft ovenfor Journalen at selskapet har slitt med å få tilbake de reisende etter pandemien.
– Etter pandemien har reisetallene vært lavere enn i 2019. Det er utviklet ulike tiltak som har som mål å vinne kundene tilbake til kollektivtrafikken, svarer Johansen på mail.
Ruter har slitt med å få økonomien oppe å stå igjen, siden pandemien holdt folk inne på hjemmekontor. Høsten 2021 la selskapet frem tre ulike tiltakspakker med foreslåtte kutt i kollektivtrafikken, skulle situasjonen vedvare. Forslag som å innstille enkelte linjer, kutt i rushtrafikk, samt alt av nattrafikk og søndagsavganger, skulle potensielt spare selskapet for 450 millioner kroner i kostnader.
Foreløpig har ikke Ruter gjennomført slike kutt, men selskapet er ikke per dags dato helt friskmeldt etter pandemiens tilbakeslag. Tall fra høsten 2022 viser at selskapet har lokket tilbake 91 prosent av de reisende, sammenlignet med tall fra 2019.
Julegave til pendlerne
I en pressemelding opplyser byråden at folks privatøkonomiske situasjon også er tatt i betraktning når de øremerkede midlene har blitt bevilget mot slutten av et år som har hatt en høy generell prisvekst.
– Nå blir alt dyrere, og vi vet at de med minste å rutte med, er mest avhengig av et godt kollektivtilbud. Dette kan gi folk et lite førjulsløft i en krevende økonomisk hverdag, påpeker Stav.
Miljøpartiet de Grønne har lenge hatt som mål å kjempe for lavere kollektivpriser. Og vil gjøre det mer attraktivt å la bilen stå igjen.
Om slike rabattkampanjer gjentar seg på nyåret er for tidlig å si.
– Dette er bevilget over Oslo kommunes budsjett, og ytterligere kampanje eller senkede billettpriser må kompenseres med økte tilskudd fra det offentlige, opplyser Johansen .
Stav viser til at kollektivprisene på enkeltbilletter vil se en 20 prosents redusering fra april. Og at resultatene av nåværende kampanje tyder på at pris har en effekt på de reisende.