Vinner "grønn fredag" i år?
Det var rolig i morgentimene på Black Friday. Økt fokus på klima og hensyn til personlig økonomi kan være noen av årsakene.
Vi er vant til å se bilder av folk som albuer seg frem for å få de beste tilbudene på Black Friday. Fredag morgen var det lite som tydet på at det var årets største salgsdag.
Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen Virke har pekt at det vil bli lavere omsetning på salgsdagen i år, sammenliknet med 2021. Virke peker på at færre butikker har tilbud på Black Friday, og viser til økonomi og hensyn til klima som grunner til dette.
Nadja er butikksjef på konditoriet Delica. Hun kan fortelle at på tross av spådommene fra Virke forventer de likevel noe mer folk denne fredagen enn til vanlig.
— Vi er noen ekstra ansatte, og har gjort klart ekstra bakevarer og bestikk, sier hun.
I shoppinggatene i Oslo ble forbipasserende minnet på hensynet til klima. Aud Hegli Nordø er kommunikasjonssjef i Greenpeace Norge. Hun skriver at hensikten med aksjonen er å minne forbrukere på at overforbruk kan ødelegge planeten.
– Det siste vi trenger midt i en akutt klima- og naturkrise, er mer masseprodkusjon og forbruk av nye klær, billige flyturer, plastdingser og andre produkter med kort holdbarhet, skriver Nordbø.
Videre forteller hun at hvis man først skal handle burde man velge kvalitetsprodukter som har lang varighet og som er produsert mest mulig lokalt.
Noen benytter seg fortsatt av tilbudene. Jentene forteller at de har ventet med å handle til i dag. Planen for dagen er å kjøpe julegaver til hverandre.
Er det noe spesielt dere skal kjøpe i dag?
—Sminke, sier de i kor.