Færre flyr etter pandemien

Selv om pandemien er over, er det fortsatt færre som flyr enn det var i 2019. Mandag kom det statistikk om lufttransport fra SSB.

få folk på oslo lufthavn
SSB melder at det fortsatt er færre som flyr nå enn det var før pandemien

– Det kommer til å bli vanskelig å finne plass, spøker servitøren. 

– Ja! Vi må passe oss for å ikke søle kaffe på de andre gjestene, svarer Thomas Pettersson med et glimt i øyet.

Tomme seter på flyplassen ved gate
Det var mange tomme gater på Oslo Lufthavn tirsdag formiddag. Foto: Vanja Krøvel

Det er nesten helt stille på Oslo Lufthavn tirsdag formiddag. Inne på Aquavit Bar sitter det kun én gjest innerst i hjørnet. På de fleste spisestedene og butikkene står de ansatte og snakker med hverandre, for kunder er det få av. Januar er alltid en stille måned, sier de. 

Men det er ikke bare januar som er stille. Flytrafikken er fortsatt er lavere enn før pandemien. På Oslo Lufthavn var det totalt 15 prosent færre passasjerer i desember 2022 sammenlignet med desember 2019, ifølge nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Ved utenlandsterminalen har en av fem passasjerer forsvunnet. 

– Det burde vært enda færre reisende 

Thomas Pettersson har jobbet 15 år på Oslo Lufthavn. Han startet på gulvet med å smøre baguetter om natten, før han ble avdelingsleder på O'Learys utland. Her har de nesten kommet tilbake til normalen. Selv denne tirsdag i januar er det halvfullt på O'Learys. 

– Det morsomme er at det burde vært enda færre reisende med tanke på hvor aktiv covid fortsatt er, sier Pettersson. 

Fordi O'Learys er en kjede folk kanskje kjenner fra før, har de flere gjester enn nabobaren. 

– Vi jobber opp mot 2019-tall. Jevnt sett er vi litt under, men det er ikke noen store forskjeller. Andre barer og restauranter har antagelig gått litt ned i salg, sier Pettersson. 

o learys oslo lufthavn sjef thomas pettersson
Thomas Pettersson bruker selv kun å ta én flytur i året, når han skal på guttetur. Foto: Andrea Evjen

På utenlandsterminalen har ikke klientellet endret seg særlig siden 2019, men Petterson oppfatter gjestene som blidere.

– De som drar på gutte- eller jenteturer er gladere nå. Vanligvis ville de dratt hvert år, men nå er det tre år siden sist. Mange fotballsupportere kommer også innom O'Learys og forteller at de endelig skal få se favorittlaget sitt igjen, sier Pettersson. 

Pandemi, krig og høyere priser

– Folk drar ikke på helgeturene de kanskje tok før, mener Hege Falieras (54). 

Fem ansatte står og skravler i sminkeavdelingen på Travel Value. Her på innenlandsterminalen er det kun to kunder i butikken. Falieras har jobbet på flyplassen i 13 år. Hun tror dårligere økonomi og høye strømpriser kan være en forklaring på nedgangen i flypassasjerer.

– Prisene går opp, og folk har mindre å rutte med, sier Falieras.

tomt for kunder på travel value
Det var få kunder i butikkene på Oslo Lufthavn. Foto: Vanja Krøvel

Kommunikasjonssjef Cathrine F. Framholt i Avinor peker også på blant annet økonomi som en forklaring på nedgangen i antall flypassasjerer. 

– Pandemi, krig i Europa og bekymring for privatøkonomien med høyere strøm- og matpriser bidrar nok til lavere trafikktall, skriver Framholt i en e-post til Journalen. 

– Prisene går opp, og folk har mindre å rutte med

Hege Falieras

Fly for tog 

Våren 2022 meldte 46 prosent av nordmenn høy grad av bekymring for klimautslipp, ifølge en undersøkelse fra Norsk medborgerpanel. Det finnes derimot ingen statistikk som viser om nordmenns klimabekymringer påvirker flyvanene våre. Likevel nevner både passasjerer og ansatte ved Oslo Lufthavn dette som en mulig forklaring. 

– Jeg og mine venner tar tog så lenge vi har tid, sier Tanya Tamburaci. 

Tamburaci sitter for seg selv på utenlandsterminalen. En og en halv time før flyet går, er hun den eneste som har ankommet gaten. Denne tirsdagen skal hun reise hjem til Sverige. Vanligvis ville hun reist med buss og tog fra Lofoten til Stockholm, selv om reisen tar over et døgn. 

– Jeg tenker jo på klimaet. Men på grunn av været måtte jeg ta fly nå, da vet jeg at jeg kommer frem, sier Tamburaci. 

flyplass passasjer venter på fly
Tanya Tamburaci foretrekker egentlig tog fremfor fly. Foto: Andrea Evjen

Psykologiske ettervirkninger fra pandemien

Skrittene til de reisende overdøves av duringen fra rullebåndet. I det fjerne kan man høre dempet barnelatter. Enda er det ingen som stresser for å nå flyet sitt. 

Under O´Learys sitter Hamoun (24) og Mahan Mohammadi (20) ved en tom gate. Brødrene fra Australia er for første gang på reise siden 2017. Deres mor sitter flere meter unna, og titter ned på telefonen. 

Mohammad brødrene Gardermoen oslo lufthavn
Mohammadi-brødrene reiser nå for første gang i Europa. Foto: Andrea Evjen

– Vi har planlagt denne turen siden 2020, og har måttet utsette den flere ganger. Nå fikk vi det endelig til, uten noen kansellasjoner, forteller Hamoun Mohammadi.

Pandemien satte en midlertidig stopper for flytrafikken. Antall passasjerer gikk ned med over 70 prosent fra desember 2019 til desember 2020, ifølge SSB. Av dem som ville fly, opplevde mange kanselleringer i tråd med konstante endringer i koronaregelverket. 

Nå skal familien Mohammadi besøke flere europeiske byer, kombinert med å treffe familie. Nå er de ikke lenger redde for at turen skal bli avlyst.

– Covid føles ikke lenger som et problem. Vi trenger ikke bruke masker, eller holde avstand fra hverandre. Det gjør at vi endelig kan dra ut på reise, sier Mahan Mohammadi. 

Brødrene føler ikke selv på noen frykt for pandemien, men tror at de psykologiske effektene av nedstengningene fortsatt henger igjen hos mange i befolkningen. 

– Det tar litt tid å komme tilbake til normalen, men om noen år er vi sikkert der igjen, sier Hamoun Mohammadi. 

Usikkert når flytrafikken normaliseres 

– Det er vanskelig å si når flytrafikken vil nå 2019-nivået igjen, skriver Avinors kommunikasjonssjef Framholt til Journalen. 

Hun påpeker også at dette ikke nødvendigvis er et mål for Avinor. 

– Vi er opptatt av å bidra med trygg og sikker drift, og relevante flyruter som er tilpasset regionens behov, både for privatpersoner og næringsliv, skriver Framholt. 

Sas fly oslo lufthavn
Det var elleve prosent færre flypassasjerer i desember 2022 sammenlignet med desember 2019, ifølge SSB. Foto: Vanja Krøvel

Enn så lenge er det fortsatt stille på Oslo Lufthavn. Det er få passasjerer og rolig stemning. Det tar to og en halv time før Journalen ser noen løpe for å rekke et fly. Ellers sitter folk på hver sin benk. Ingen trenger å bekymre seg for å sitte ved siden av fremmede ved gaten.

 

Stikkord