Fullt på Floke
Årets første Floke-marked ble en hit.
– Dette synes jeg var skikkelig gøy, sier Fredrikke Fadler Martinsen mens hun dekorerer sine egne stearinlys.
På Grünerløkka kunne Floke invitere til årets første marked, og det var det mange som hadde fått med seg. I Markveien krydde det av jenter og gutter på utkikk etter nye skatter.
En samlingsplass for kreative
En av de som har vært aktør hos Floke lengst er Hedda Larssen, skaperen av "Perledatter". Med sine hjemmelagde smykker har "Perledatter" blitt et kjent navn på markedet, og på sosiale medier.
– Jeg pleier å få hjelp av moren min på markeder, men i dag er hun på hytta, forteller Larssen mens hun jobber på et nytt smykke.
– Jeg synes Floke er veldig fint. Nå som vi har fått skaperverksted på markedet, har det blitt en samlingsplass for kreative, forteller håndtverkeren med et smil.
Muligheten til å skape noe
I andre etasje i Floke sine lokaler kunne du på søndagens marked oppleve følelsen av å skape noe selv.
ATF Home sto for dagens workshop hvor du kunne marmorere dine egne stearinlys.
Det var første gang Fredrikke Fadler Martinsen og venninnene var på Floke-marked, og de var noen av dem som prøvde seg på skaperverkstedet. Hvite stearinlys ble til egne kunstverk.
En frivilligorganisasjon
Maren Emilie Jota, nestleder i Floke, er storfornøyd med årets åpning. Siden markedet startet under pandemien har Floke blitt en populær søndagsaktivitet, og har nå også etablert seg i egne lokaler.
– Lokalet går over to etasjer, og funker helt perfekt for oss, sier Jota.
Jota kan fortelle at de har mange spennende planer for markedet fremover. Allerede har planen om salg av mat og workshops blitt en hit.
– Vi har også tenkt ut noen temamarkeder, blant annet et valentinesmarked i februar, fortsetter nestlederen fornøyd.
Til vanlig styres Floke av tre ansvarlige, men det er frivillige som gjør at driften går rundt. Med rundt ti faste aktører, har Floke nå også begynt å ta inn flere aktører, med for eksempel streetstyleklær. Dette for å treffe både gutter og jenter som målgruppe.
– Vi er en frivillighetsorganisasjon, ikke en bedrift, forteller Jota.