Unges kjøpevaner påvirkes av influensere
Anna Safia Moholdt er én av mange influensere i Norge som påvirker hva folk kjøper. Nora Høines Julsrud (16) og Sophie Stritzel (17) legger ikke skjul på at de påvirkes av influensere.
— Hey babes, it`s your favorite tiktoker, bli med meg på dagen min!
Denne setningen er noe Moholdts følgere har blitt godt kjent med. Dette har blitt en vane og noe hun starter nesten hver eneste Tiktok med.
24 år gamle Anna Safia Moholdt fra Drammen har en bachelor i musikk, studerer i Horten og jobber til daglig med sosiale medier. Likevel definerer ikke Moholdt seg som en influenser.
—Hva er egentlig definisjonen på en influenser? En som påvirker? Jeg er jo kanskje det da, selv om jeg ikke introduserer meg som det. Men en Tiktoker, det er jeg hvert fall, sier hun og ler.
En vanlig dag for 24-åringen består nemlig ikke bare av studier. Hverdagen hennes innebærer mye tid på den mye omtalte appen, Tiktok.
— Det er denne plattformen jeg bruker mest tid på, og jeg introduserer meg jo som en Tiktoker, sier hun med et smil om munnen.
Blir inspirert
Det er en rolig dag på kjøpesenteret i Drammen. Klokken er 15.00, og det er relativt lite folk i butikkene. Rabattstativene står urørt og hyllene er ryddige. Moholdt går fra et klesstativ til et annet, mens hun ser på utvalget.
— Jeg bare elsker 50% avslag, sier Moholdt mens hun løper bort til stativene.
Hun forklarer at klærne hun bruker på sosiale medier er de hun selv synes er fine.
— Jeg får flere spørsmål hver eneste dag om hvor klærne mine er fra, forteller Tiktokeren.
Hun inrømmer at hun selv blir påvirket av Tiktok-trender.
— Hvis jeg ser noen med kul stil, blir jeg fort inspirert, ler hun.
Passer til alle
Tiktokeren forklarer at hun også benytter seg av Instagram og Snapchat, hvor hun også har offentlige brukere.
— Jeg har en del unge følgere på sosiale medier. Likevel vet jeg også at jeg har en del følgere som er eldre enn meg, legger hun til.
Hun kaster på håret i det hun påpeker at hun ønsker å publisere innhold som passer til alle.
— Jeg har ikke lyst til å begrense innholdet mitt til én bestemt målgruppe, sier hun videre mens hun scroller nedover «Foryou-pagen» sin.
Prøver så godt hun kan
— Er du alltid bevisst på at du påvirker folk?
— Alltid er et ord man skal være forsiktig med å bruke, forteller hun med et hint av skepsis i øynene.
Hun er tydelig på at hun prøver så godt hun kan å være bevisst på hennes påvirkningskraft som influenser.
— Jeg pleier å tenke gjennom hva jeg legger ut og hvordan det kan påvirke andre.
På handletur
På Bikbok i Karl Johans travle gater møter Journalen venninnene Nora Høines Julsrud og Sophie Stritzel.
De legger ikke skjul på at de påvirkes av influensere og Tiktok-trender. Jentene er ute og kikker etter nye klær.
— Jeg tror alle klærne jeg har kjøpt har vært gjennom påvirkning fra sosiale medier, sier Julsrud, mens hun titter på genserne i klesbutikken.
Blir påvirket
Venninnene, som de fleste andre ungdommer, har sosiale medier hvor de blir eksponert for store mengder markedsføring fra digitale personligheter med stor påvirkningskraft.
— Jeg er mest aktiv på Tiktok og blir nok påvirka en del av influensere der, forteller Stritzel mens hun viser frem Tiktok-profilen sin.
Jentene er klar over påvirkningen, men innrømmer at de ikke alltid tenker over den.
— Denne genseren har jeg sett på Tiktok.
— Ja! Jeg har også sett den.
Jentene peker ut opptil flere klesplagg som de allerede har sett på sosiale medier. Flere av genserene eier de allerede.
— Jeg ble influensa, sier Julsrud og ler, mens hun peker på buksen hun har på seg.
— Ikke bare et tall
Anna Safia Moholdt kommer med et eksempel på hvor stor påvirkning hun faktisk har.
Hun forklarer hendelsen, mens hun løfter frem plagg etter plagg.
— Under et av de første samarbeidene jeg hadde, ble butikken faktisk helt utsolgt for flere produkter, påpeker hun mens innser hvor virale Tiktokene hennes gikk.
Hun mener dette eksempelet er et tydelig bevis på at følgerne ikke bare er et tall.
— Man får liksom et bilde på hva tallet innebærer, og at min rolle som influenser faktisk funker i samfunnet, sier hun stolt mens hun smiler.
Stor etterspørsel
Deltidsansatt på Gina Tricot på Oslo City, Ingeborg Huseby, opplever en økning i etterspørselen av ulike klesplagg, særlig på grunn av sosiale medier.
— Hei, har dere flere igjen av disse buksene på dette bildet?
Huseby forteller at det kommer flere kunder innom som spør etter spesifikke plagg.
— Disse buksene er veldig populære, så de har vi plassert helt foran utgangen her, sier Huseby, mens hun går igjennom butikken og viser fram de plaggene som selges mest.
Vårgarderoben har for fullt inntatt butikken og det er fargerike plagg overalt.
Hun forklarer at de ansatte ved butikken kjenner på de sosiale medienes påvirkningskraft.
— Vi merker at det er enkelte plagg som tar veldig av og blir populære på sosiale medier. Vi er ikke alltid forberedt på det og ofte skulle vi nok bestilt inn et større antall av varene. Det er veldig vanskelig å planlegge, når plagget går viralt blir det veldig fort utsolgt.
Samarbeid med influensere
Huseby forteller at butikken har inngått flere samarbeid med influensere.
— Jeg må være forsiktig med å nevne hvilke personer vi samarbeider med, men det er influensere med stor følgerbase, sier hun mens hun bretter sammen en bukse.
Influenserne blir tildelt rabattkoder som de kan dele ut til følgerne sine og disse blir hyppig brukt.
— Tidligere i dag kom det faktisk inn en kunde som brukte en av rabattkodene. Dermed fikk hun fikk 15% rabatt på sitt kjøp, avslutter Huseby før hun ta imot neste kunde i kassa.