Egendesignet produkter – Mange ser ikke verdien i det

Søndag har Floke organisasjon feiret kjærlighetsmåneden med et Valentines marked. Mina Martinsen var en av mange som solgte klær hun selv har heklet og designet.

Ei jente med briller foran et stand med fargerike klær. Hun har på seg en hvit skjorte, og over en fargerik vest.
Mina Martinsen har alltid likt å hekle og designe klær. Foto: Andreea Stanciu

Martinsen har alltid likt og vært interessert i klær. Hun designer og hekler alt fra skjørt, gensere og luer. 

– Det er en hobby som har tatt over livet mitt. Jeg synes det er gøy med farger og liker å kombinere dem. 

To heklet skjørt. En som er oransj og rosa, og en som er lyseblå.
Noen av skjørtene heklet og designet av Mina Martinsen. Foto: Andreea Stanciu

Likevel, sier Martinsen at håndarbeid ikke har mye status, noe hun syns er veldig trist. 

Støtter ikke denne formen for kunst

– Mange ser dessverre ikke verdien i det og hvor mye jobb som faktisk må legges ned for å lage en genser. De ser på prisen og sier at det er altfor dyrt, men bruker tusenvis av kroner på maskinstrikkede merkeplagg, sier hun.

Martinsen legger til at en del ikke ser på håndarbeid som kunst, men at hun står på. 

– Jeg tror og håper på at en holdningsendring er på gang, i takt med at flere og flere lager klær selv, og dermed får mer forståelse for tiden og ferdighetene som kreves for å lage et enkelt plagg. For jeg tror virkelig at håndarbeid og slow fashion er fremtiden, sier hun. 

Et stand med fargerike klær. Alt fra gensere, skjørt, luer og mye mer. Disse er laget og heklet for hånd.
Noen av produktene Mina Martinsen selger på markedet. Foto: Andreea Stanciu

Martinsen er takknemlig for å kunne være med på markedet.

– Jeg er veldig takknemlig for muligheten til å selge ting hos Floke, og skal i tiden framover selge noen plagg fra merket mitt Småpirk i deres butikk, sier hun. 

Da Floke organisasjon arrangerte Valentine's markedet, ble lokalet fylt med diverse stands med redesign, vintage, hekling, workshops og mye mer.

Arrangør, Sophia Johansson beskriver organisasjonen Floke som en ideel organisasjon der det jobbes for å skape ulike plattformer som gir unge kreative mulighet til å dele sin kunst og sine erfaringer. 

Ei dame som har på seg en rosa skjorte. Hun har oransje øredobber og smiler til kamera.
Leder av Floke og eier av Prisløs, Sophia Johannson, setter pris på alle som har kommet innom markedet. Foto: Andreea Stanciu

– Dette er det største markedet vi har hatt frem til nå, og det er gøy å se at det er så mange som kommer innom. Jeg var nervøs for at ingen skulle komme, sier hun. 

Skaper et arena for alle

Johannson legger til at at de jobber sterkt for å skape en arena for alle, og vil løfte de unge og kreative opp. I tillegg sier hun at alt skal være inkluderende, og at alle er velkommen til å melde seg inn på Floke. 

Røde hjerter foran Valentine's markedet.
Lokalet ble fylt med hjerter rundt omkring. Foto: Andreea Stanciu

– De unge blir med frivillig, og i dag er det 35 stands med kjempe mye forskjellig. De lærer å lage nye ting, men også markedsføre sine egne produkter, hevder hun.