Dater seg til podkast-kunnskap

Det var en nervepirrende stemning i rommet da helt vanlige mennesker fikk date Norges største podaktører.

En stor scene hvor programlederes står med en skjerm bak seg. Publikum ser opp mot skjermen og klapper.
Her presenterer Guttorm hvem de påmeldte skal få æren av å speeddate.

Spenningen i rommet er til å ta og føle på i 3.etasje på Kulturhuset ved Youngstorget den 9. februar. I anledning av en økende podkast-popularitet, arrangerte Norsk Podkastforening en speeddate-aften med noen av bransjens klokeste hoder. 

– 1 minutt igjen!

– Shit! Nå skal jeg opp. Nei, nå kjenner jeg nervene komme. Det føles ut som jeg skal på en ekte "date". 

– (...) BYTT!

Det var signalet for at deltagerne skal bytte "date". 

Dater for pod-karriere

De oppmeldte sitter på et langbord i midten. Rundt dem sitter blant annet folk fra NRK, Podme og Podimo. De påmeldte er helt vanlige mennesker som ønsker å starte sin egen podkast. 

Journalist og dagens programleder Guttorm Andreasen viser frem listen over når og hvem de påmeldte skal «date». Noen er her for å høre om ideen deres er noe å bygge på, andre ser på dette som en ren og skjær mulighet til å skaffe seg jobb.

NRK ledere og Podimo leder dater de engasjerte påmeldte deltagerne.
Klokken ringer, og den første runden av speeddatene er i gang. FOTO: Anna Trones

Enormt vekstpotensiale

– Podkast har et enorm vekstpotensial, og det er veldig få som svarer bastant at de ikke tror de kommer til å lytte til podkast i fremtiden, står det svart på hvitt i den store podrapporten for 2022. 

Podrapporten er en rapport om hele Norges lyttervaner på podkast. Og for ivrige podkreatører, som de påmeldte på speeddaten denne kvelden, kommer den med gode nyheter. Det kommer nemlig frem at 87% av ikke-lyttere er åpne for å begynne å høre på podkast. 

Tester de sosiale antennene

I det rød-oransje rommet dufter det en blanding av stearinlys og øl. Det er høyt under taket, på flere måter, og småsnakken blir til en høy støy. Noen gruer seg, mens andre gleder seg. Det er tross alt profesjonelle aktører fra bransjen, blant annet Plan-B, Storypeople og Acast de skal “date”.

– Jeg er veldig spent på kvelden. Det blir litt som en test om jeg fortsatt har de sosiale antennene etter pandemien, sier deltager Helene Præsttun. 

To av deltagerne, Markus Malmo (25) og Helene Præsttun (25), kommer begge fra podkast-produksjonen Flink Pike. Duoen, som egentlig er en kvartett, har nettopp startet en egen podkast sammen. 

Til tross for, og litt på grunn av, ulike personligheter, omgangskretser og vaner har de bestemt seg for å lage podkast sammen.

– Jeg tror det byr på mange spennende samtaler når vi er så forskjellig. Jeg tror det blir kjempebra, sier Præsttun.

To personer sitter ved bordet og intervjues av journalist Anna.
Malmo og Præsttun gleder seg til lanseringen av sin egen podkast 24. februar. FOTO: Karoline Forberg

– Jeg kjenner på ren og skjær angst nå, faktisk

Malmo og Præsttun forteller at de i all hovedsak er her for å forstå hvordan de kan nå de rette lytterne, samt produsere noe som folk faktisk vil lytte til. De tenker at ingen egner seg bedre til oppgaven enn "datene" deres, nemlig podkast-bransjens største. 

– Vi er her for å få inspirasjon og se litt hvordan bransjen vi har kasta oss inn i er. Det er jo også gøy å gå vite hva bransjen ser etter da, forteller Præsttun.

Duoen nevner to grunner til at de tror antall podkaster har økt. De tror at folk vil lage podkast fordi de liker å prate og fordi de synes det er gøy at samtalen deres blir hørt. 

– Det er bare noe med det som skjer i studioet når du spiller inn en podkast. Det skaper en helt annen samtale enn det du har til vanlig. Man setter tematikken på spissen og tør å tenke nytt, fortsetter Præsttun.

Malmo innrømmer at han gruer seg til den første "daten" sin for kvelden. Den skal være med Mathias fra Podme. 

To menn speeddater over et lite bord.
Markus i podkastgruppen "Hva nå?" er i gang med speeddaten av Podme-sjefen Mathias Thaulow Lisberg. FOTO: Anna Trones

– Det føles ut som en ekte date. Jeg kjenner på ren og skjær angst nå, faktisk, sier Malmo.

Nå har åtte minutter passert og Malmo kommer tuslende tilbake med capsen sin noe på snei. 

– Hvordan gikk "daten"?

– Det gikk veldig bra. Jeg følte jeg fikk det jeg ville ha ut av "daten". Det var ikke så skummelt som jeg trodde, svarer han smilende.

Norske lyttere på pallen 

Pressebilde av Andreasen. Smiler mot kamera med armene i kors.
Guttorm Andreasen er spent på podkastens fremtid. FOTO: Pressebilde

Programlederen for kvelden var journalisten Guttorm Andreasen (57). Han har tidligere jobbet i NRK i over tjue år, men driver nå et podkaststudio og produserer radio. 

Andreasen er stolt over utviklingen podkast har hatt de siste årene.

– Vi har vært gjennom en stor profesjonalisering innenfor podkastbransjen. Å ha gått fra en ildsjel-drevet «lage hjemme på kjøkkenbordet», som podkast har vært lenge, så har vi blitt en stor og profesjonell bransje hvor det er penger involvert.

Før speeddatingen startet, forteller Andreasen at Norge er det landet med tredje mest podkastlyttere. 

Han tror podkast har blitt så populært fordi man kan høre på hva som helst, når som helst. Det finnes en podkast for alle, uansett interesse.

– Det er et eller annet vidunderlig personlig og fint at du får stemmen min rett inn i hodet, sier Andreasen. 

Åpent miljø

Andreasen tror vi har mange nye podkaster i vente de neste årene.

– Når pengene kommer inn sånn som de har gjort nå, håper jeg at pengene også går til å utvikle nye formater og nye gode ideer. Det har jeg troa på.

Speeddatingen arrangeres for å samle podkastmiljøet. Til tross for profesjonaliseringen av podkast, er fremdeles terskelen lav, og miljøet er såpass lite at selv de øverste i bransjen er mer enn villige til å møte og treffe både konkurrenter og arbeidssøkende helt uformelt.

– Vi lærer av hverandre og hjelper hverandre. Miljøet er veldig fint, forteller Andreasen. 

Andreasen sine ambisjoner for podkastmiljøet er å opprettholde den gode stemningen og kommunikasjon mellom mediene. Han ønsker å ha en åpen bransje hvor man kan snakke med hverandre og dele kunnskap.

To av medlemmene i podkastgruppen "Hva nå?" intervjues av Anna.
Deltakerne har inntatt både øl og informasjon om hvordan man kan lykkes i podkastbranjen. FOTO: Karoline Forberg

Og med det har de to timene passert. Spenningen i rommet har forsvunnet med ølen i glasset, og en uformell mingling oppstår bransjerepresentantene i mellom. De påmeldte forlater sakte, men sikkert lokalet da skillet mellom de profesjonelle og uprofesjonelle fortsatt er stor. Men én ting forlater de lokalet med: pågangsmot for deres fremtidige podkast i et åpent og stadig voksende podkastmiljø. 

Intern pod-undersøkelse

I anledning den store podrapporten, har Journalen spurt fem tilfeldige personer på gata om deres podkastvaner og hvorfor de tror podkast har blitt så populært. Ønsker den vanlige mannen i gata å produsere sin egen podkast?

https://w.soundcloud.com/player/?visual=true&url=https%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F1444035940&show_artwork=true&secret_token=s-3Z8v9dDjUWh