Aggressive lydspor blandet med gestikulerende dans
23. mars var det duket for urpremiere på Haagenruds danseforestilling Do Not Stand Too Close på Dansens Hus.
Minimalistisk scenografi og kostymer blir møtt med intens koreografi og mye følelser i den nye danseforestillingen Do Not Stand Too Close.
Etter en prøveperiode på to måneder var det endelig klart for premiere på danseforestillingen av den kritikerroste koreografen Hege Haagenrud. Forestillingen er et uttrykk på det eksistensielle behovet for å speile seg i den andres blikk.
Spiller på ytterpunktene
Lydsporet til forestillingen er sammensatt av klipp fra tv-reality, youtube og såpeoperaer sammen med musikk fra Metteson/Junker.
– Jeg har brukt utallige timer på nettet og lett etter klipp av mennesker som kommer med små tilståelser, hvor de bretter ut sjelen sin for å få oppmerksomhet; litt som et rop om hjelp, forteller koreograf Hege Haagenrud.
Dette er en teatral forestilling med et ekstremt inntrykk, samtidig som den er veldig sober og sår. Her spilles det på ytterpunktene. Det er et mørkt budskap som viser frem hvordan personlighetsforstyrrelser og psykiske lidelser har blitt til allemannseie.
– Jeg håper ikke folk føler at jeg gjør narr av psykiske lidelser, for det er ikke intensjonen, men jeg vil belyse det veldig allmennmenneskelige og det tegnet i tiden, for vi lever jo i et narsissistisk samfunn, poengterer Haagenrud.
Gestisk dans
Bak store sorte kjoler og hetter som kun viser tre aniskter var danserene Marta Louiza Jankowska, Lou Ditaranto og Alicia Kerrolf. Alle tre håndplukket av Haagenrud selv.
Hun forklarer dansestilen som gestisk dans; altså uttrykksfulle gester samtidig som danserne mimer til lydsporene og musikken.
– Jeg vil at publikum skal være inne i øyeblikket. Det er grunnen til at forestillingen kun varer i omtrent 55 minutter. Det er så mange inntrykk og følelser på en gang. Da vil jeg heller gi publikum mulighet til å prosessere inntrykkene etter forestillingen er ferdig.
Intenst og unikt
Blant publikummerne satt Stine Solvang og Maria Berg. De beskriver forestillingen som intens og unik.
– Det var fengslende. Den ekthetne forestillingen fikk frem, og de forvridde kroppene som formidlet budskapet i musikken dro meg veldig inn i fortellingen, sier Maria Berg
Stine Solvang kjenner noen av danserne og sier at sluttresultatet av forestillingen tydleig viste hvor mye tid og energi som er lagt inn i prøveperioden.
– Man ser at det er lagt inn mye arbeid. Alt var så presist og nøye planlagt. Jeg er veldig glad for at jeg fikk sett den, sier Solvang.
– Det er veldig mye tekst og en tematikk som er mørk, så det må ha vært en krevende prosess å jobbe med, legger Berg til.