Rødt eller ei, mobil er nei
I februar økte boten for mobilbruk bak rattet. Likevel velger mange å ta opp telefonen når trafikklyset blir rødt.
Ved et lyskryss på Ullevål samles det opp en propp av biler. I det kjølige marsværet prøver bilistene fra Sognsveien å krysse Kirkeveien, men intervallene på det røde lyset er nådeløse. Et minutt med rødt lys, femten sekunder med grønt. Igjen og igjen.
Det er lett å forestille seg hvordan det er å stå fast i køen. Det ene minuttet kjennes mer ut som fem, og hånda strekker seg nesten automatisk ned mot mobiltelefonen som ligger i setet ved siden av. Kanskje man rekker å sette på en annen låt, svare på den ene meldingen, eller dobbeltsjekke at man er i rute.
Journalen observerte lyskrysset en travel morgentime. 180 biler passerte. 44 sjåfører falt for telefonfristelsen, og flere satt med propper i ørene, eller med øynene festet på en innebygd dashboard-skjerm.
Bilturens dyreste tastetrykk
Det mange av sjåførene kanskje ikke vet, er at selv den minste mobilbruk kan pådra dem en regning på nesten ti tusen kroner.
De siste fire årene har denne boten økt stadig, og betraktelig. Lovbruddet, som i 2019 krevde 1700 kroner og to prikker på førerkortet, koster nå 9700 kroner og tre prikker på kortet. Dette er omtrent 900 kroner mer enn det Lånekassen gir studentene hver måned.
Frode Andreassen er leder for Oslo politidistrikts seksjon for trafikk- og sjøtjeneste. Han forteller at det i 2022 ble skrevet ut 1070 forenklede forelegg for mobilbruk i Oslo politidistrikt. På landsbasis ble det skrevet ut 11 005 foreklede forelegg. Dette betyr at Oslo stod for 9,7 prosent av alle fjorårets mobilbøter.
– De aller fleste vet nok at det er straffbart, og at det er dyrt, men ikke alle vet hvor kostbart det er, og at det også medfører prikker i førerkortet, sier Andreassen.
Straffes uansett
Plutselig blir lyset grønt i Sognsveien, og ti biler gasser på for å rekke det etterlengtede smutthullet. To biler står igjen. En hvit varebil foran, og en frustrert blå Audi bak. Omsider blir lyset grønt igjen, men varebilen blir stående bom stille. Sjåføren er for dypt i musikken til å ense det. AirPodsene isolerer ham fra omgivelsene. Audien tuter.
Sekundene går. Grønt, oransje og rødt. Man kan nesten høre Audiens irriterte sukk. Nok et rødt minutt.
Hvis politiet hadde utført kontroll denne morgentimen på Ullevål, hadde de raket inn 426 800 kroner. For denne summen kunne man kjøpt rundt tretti nye Iphone 14 for 13 000 kroner per mobil, eller en ny Tesla Model Y - som har innebygd skjerm.
Lov med AirPods
Sjåførene som ble observert, satt stille i kø, men dette betyr ikke at de slipper unna.
– Straffen er den samme. Det regnes som kjøring, selv om bilen har stanset for rødt lys, opplyser Andreassen.
Varebilsjåføren med AirPods er derimot trygg.
– Det er ikke noe forbud mot å kjøre med AirPods, men det anbefales ikke på grunn av at det kan føre til uaktsomhet, altså at man ikke hører for eksempel sirener, forklarer Andreassen.
Handsfree ≠ botfri
§ 3.Grunnregler for trafikk
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Hentet fra Lovdata
En av sjåførene i Sognsveien var helt oppslukt av mobilen, men den var i handsfree. I det lille røde-minuttet var øynene kun festet til skjermen, imens hun satt fremoverlent i setet og tastet iherdig.
Det er lett å la seg lure av handsfree-holder, men det er kun lov å bruke mobiltelefonen til å starte og avslutte samtaler. I tillegg har flere nye biler innebygd skjerm. Disse går ikke under loven om mobilbruk, men Andreassen poengterer at man også kan straffes for å bruke disse.
– Her er det vegtrafikkloven § 3 som gjelder: Man skal bl.a. være "aktpågivende og varsom". Hvis bruken av skjerm går ut over det, så kan man straffes, advarer han.
Det er nulltoleranse for å være på mobilen hvis den ikke er i handsfree, men man må også være forsiktig med den innebygde skjermen.
– Oppmerksomheten skal være på bilkjøring, konkluderer Andreassen.
Fikk bot
Mari (20) fikk bot for mobilbruk våren 2022. Hun ønsker ikke å stille med fullt navn.
– Jeg skulle en rask tur på kjøpesenteret, og kjørte i en 30-sone gjennom byen. Jeg hørte at jeg fikk et meldingsvarsel, og uten å tenke tok jeg opp telefonen for å sjekke hva det var, forteller Mari.
Boten hun fikk var på 5000 kroner, men hun fikk seks prikker på førerkortet siden hun fremdeles hadde prøvetid for lappen.
– Jeg hadde jobbår på denne tiden, så det gikk fint, men jeg skulle så klart helst vært foruten slik at jeg kunne spart pengene.
Mari har sluttet å bruke mobilen i bilen etter boten.
– Jeg tenker at det ikke er noe som haster så mye at jeg ikke kan vente med å ta opp mobilen til etter at jeg har parkert, sier hun.
Mari synes det er bra at prisen er satt opp. Hun mener at dette kan gjøre mobilbruk bak rattet mindre attraktivt.
– Jeg tenker at dersom dette er en pris man ikke kan betale, bør man heller la være å bruke telefonen mens man kjører, konstanterer Mari.
Automatisk telefonrelasjon
Så hvorfor er det da såpass enkelt å la seg distrahere av mobilen? Camilla Holm Soelseth jobber som medieforsker ved OsloMet, og hun forklarer automatikken som ligger bak mobilbruken vår.
Hun forteller at mobilen er en plattform som gir oss inngang til den digitale verden. Vi har en sterk relasjon til telefonen vår, og merker det raskt når den er borte. Da kan vi føle oss kuttet vekk fra ting.
– Det kreves nesten ingenting av oss å gjøre noe på mobilen, og da oppstår det en automatikk.
Som sjåførene i Sognsveien beviste, er det lett å ta opp telefonen i bilen. Soelseth sier at det finnes mennesker som helt fint klarer å bruke mobilen når de kjører.
– Samtidig er det mennesker som tror de greier det, og de er de verste. Man tenker ikke over hva som kan skje, og det er ikke lett å tenke langt frem i tid når konsentrasjonen allerede er i bruk. Loven gjelder alle, forteller Soelseth.
Hun har noen enkle tips for å unngå mobilbruk i bilen:
– Legg fra deg mobilen. Ikke gjør den så tilgjengelig, og i det minste legg mobilen med skjermen ned, oppfordrer Soelseth.