Gir nytt liv til kunstverk
I oktober ble et av Olav Strømmes hovedverk "Fra lys til mørke" på Furuset t-banestasjon restaurert i samarbeid mellom Oslo kommunes kunstsamling og Sporveien.
I forkant av restaureringen ble det utført tekniske og historiske undersøkelser, og deretter ble 800 kvadratmeter med veggmaleri malt på nytt av Malermester Jens Petter Lunde As.
Ved å fotografere hele stasjonen i detalj, og ta fargetrapp, har Oslo kommunes kunstsamling forsøkt å etterligne det originale verket til punkt og prikke. Verket ble malt for frihånd over det gamle med akrylmaling for å beskytte det mot tagging, mens de fuktutsatte områdene ble malt over med et malingssystem som er mer åpent, slik at fuktigheten og saltene slippes ut.
Opprinnelig fra 70-tallet
Etter framveksten av drabantbyen Furuset på 70-tallet ble Furuset t-banestasjon utbygget i 1978. I den forbindelse vant Olav Strømme (1909-1978) en konkurranse mellom fem kunstnere om hvem som skulle få utsmykke stasjonen.
Fra lys til mørke ble hans siste verk, da han døde 15. mai samme år som det ble ferdigstilt.
Andre gang det blir restaurert
Verket ble for første gang restaurert i sin helhet i 1998 på grunn av slitasje.
– Det er et tøft miljø på en t-banestasjon. Det er utsatt for mye skadeverk og grafitti, og det var lekkasjer fra taket. Vi ville aldri valgt et sånt kunstverk på en t-banestasjon idag. Utfordringen er at du må bevare det på best mulig måte etter de forutsetningene som er, og fordi det er et så viktig kunstverk har vi brukt mye ressurser på å gjøre det, forteller prosjektleder og konservator, Lily Vikki.
Kunsthistoriker Lill Stensrud forteller at det har vært diskusjoner om hvor autentisk verket er, ettersom det opprinnelige verket ikke eksisterer lenger. Man har lurt på om man heller skulle male over hele kunstverket eller bare beholde noen deler.
Denne høsten kom det likevel penger fra Sporveien og Oslo kommunes kunstsamling til prosjektet.
Abstrakt vestlandsnatur
Olav Strømme ønsket å lage en helhetlig komposisjon som også inkluderte stasjonens arkitektur og interiør. Han malte for eksempel formasjoner som lignet på de som lyset kastet gjennom hullene i trappen. Denne trappen er senere fjernet av Sporveien.
Stensrud mener at resten av motivene i verket kan være inspirert av naturen i Sunnmørsalpene der Strømme vokste opp. De spisse formasjonene kan se ut som abstraherte fjell, forklarer hun.
– Han utviklet seg fra å jobbe veldig figurativt til å male veldig abstrakte motiv. Det du ser på veggene på Furuset t-bane er veldig typisk for sånn han jobbet mot slutten av livet, forklarer Stensrud.
Felles eie
Stensrud håper og tror selv at kunst i det offentlige rom har en undringseffekt, og setter i gang fantasien hos det allmenne publikum.
– Det fine med kunst i det offentlige rom er at det er alle sitt. Det er mange barn i Oslo som ikke har foreldre som tar dem med på museum, fordi de ikke har kapasitet eller penger til det. Det at vi har kunst i barnehager, på skoler og andre steder gjør at de får tilgang til det, sier hun.
Nå planlegger Oslo kommunes kunstsamling en feiring av restaureringen 30. november med kaffe, boller og postkort med motivene fra kunstverket.