Alkoholsalg i dyrtid
Vinmonopolet forventer at dyrtiden vil påvirke alkoholsalget, men kanskje ikke på den måten du tror.
Dyrtiden påvirker folk kjøpevaner. Kommunikasjonssjef i Vinmonopolet, Jens Nordahl forteller hvordan dette kan påvirke alkoholsalget.
Mindre "finewine"
Nordahl sier at det kan hende dyrtiden vil føre til en nedgang i salget. Samtidig viser han til finanskrisen i 2008.
– Under finanskrisen sluttet ikke folk å dra på restaurant og reise, men de gjorde det mindre. Vi tror at i en dyrtid handler folk omtrent like mye hos oss, men de kjøper litt rimeligere varer.
– Samlet sett blir det mindre finewine, færre byturer og færre utenlandsreiser.
– Kan hende vi "får" noen nye kuder
Videre peker Nordahl på at aktører som leverer til hjemmemarkedet, faktisk øker salget i krisetider.
– I en tid der verden ser mørk og dyster ut, hegner man om det som er nært og kjært.
Basert på tidligere erfaringer er en hypotese dermed at folk heller drar og kjøper en flaske vin på polet, enn å bruke mye penger på byen, forteller Nordahl.
– Dermed kan det faktisk hende at vi «får» noen nye kunder, om folk går mindre på byen og heller inviterer venner hjem på middag.
Nærmest dobbelt salg i desember
Desember er imidlertid Vinmonopolets travleste måned, og også i år er forventes fulle butikker. Nordahl forteller at alkoholsalget nærmest dobler seg i desember.
– Forenklet kan vi si at Polåret har 13 måneder, og to av dem kommer i desember.
Uke 51 forventes å bli den travleste, forteller Nordahl.
– I uke 51 antar at vi kommer til å selge 4,5 million liter, pluss/ minus. Til sammenligning selges 1,6-1,7 millioner liter på en vanlig uke, sier Nordahl.
– Vi merker det på mengden
På Vinderen Vinmonopol er de godt vant med fulle butikker i desember.
– Vi merker det på mengden. Det er jo mye julebord og selskaper på denne tiden av året. Folk kjøper mer, fordi det er mye som skjer i jula, sier daglig leder Geir Thuen Johnsen.