Refleksløp på Bislett
Sara og Carla arrangerte refleksløp på Bislett.
Sara Lundberg Enger (25) og Carla Fuglset (24) startet sin løpereise i juni i år. Nå er de ambassadører for Oslo Maraton, og denne uken arrangerte de refleksløp på Bislett, hvor 400 møtte opp.
– Vi har hatt tre løpegrupper i år hvor oppmøtet var så bra. Da vi fikk mulighet til å arrangere noe sammen med Oslo Maraton, ville vi se hvor stort engasjement vi kunne få, sier Fuglset.
– Vi ønsker vi å tilby en lavterskel løpegruppe i Oslo, for det mener vi mangler, legger Enger til.
Oslo Maraton beskriver løpegruppen som årets hyggeligste, og Gjensidige er med og deler ut gratis refleks til alle.
Refleks er viktig
– Det sier seg selv at refleks er veldig viktig nå som mørket har kommet. Det finnes så mange stygge reflekser der ute, så det er stas å kunne dele ut disse kule refleksene og sørge for at folk faktisk bruker dem, sier Enger.
– Vi vil gjøre det fett å ta på seg refleks. Derfor har vi også prøvd å ta de på, på en litt kul måte, legger hun til.
Ingen løpeerfaring
Jentene startet TikTok-kontoen "Carlasararun" da de hadde meldt seg på sitt første halvmaraton.
– Vi hadde ingen løpeerfaring. Begge har bare trent styrke hele livet, og ganske sporadisk. Vi bestemte oss bare for at vi ville gjøre noe gøy, forteller Fuglset.
–Vi ønsket en sosial setting som gikk ut på trening, og å trene mot et fast mål. Halvmaratonløpet var motivasjonen vår, sier Enger.
De forteller at TikTok-kontoen kun var for gøy. Litt for å motivere seg selv, og litt for å gå ut av komfortsonen.
– Det kommer bare bra ting ut av å gjøre noe skummelt, man får aldri en dårlig erfaring av det, mener Fuglset.
Tatt helt av
Etter kun fire måneder har jentene oppnådd store resultater. Ikke bare har de gjennomført to halvmaraton, men de har også fått flere samarbeidspartnere, og nesten 16 tusen følgere på TikTok.
– Det var ikke forventet, men vi har tatt alle mulighetene vi har fått. Vi er helt ferske på dette, så vi har virkelig lært hvor mye jobb som ligger bak hver video, forteller Fuglset.
– Og så jobber vi fulltid begge to, så det har vært hektisk ved siden av jobb, legger Enger til.
Enger, som til vanlig jobber som bedriftsrådgiver i Dnb, og Fuglset, som er produksjonsleder i Posten, kan avsløre at drømmen hadde vært å kunne leve av sosiale medier og løpingen.
– Vi har jo innsett at det kan være mulig å leve av dette, og det hadde jo vært drømmen. Men vi har også erfart hvor mye tid og arbeid som kreves av det, sier Fuglset.
Flest unge jenter
Målgruppen løpejentene når ut til er i størst grad unge jenter, og nivået er spredt.
– På løpegruppene vi har hatt til nå, har det møtt opp unge jenter og kvinner i alderen 16-30 år. Refleksløpet er jo i samarbeid med Oslo Maraton som har en større målgruppe, så i dag forventer vi flere gutter og eldre, forteller jentene.
Kaja Moland (26), Julie Olsen (24) og Thea Håbesland (24) er tre av deltakerne på refleksløpet. Det er den første løpegruppen de er med på.
– Vi så på TikTok at de arrangerte løpegruppen, så tenkte vi at dette var noe for oss, sier Moland.
Er dere flinke til å bruke refleks i mørket?
– Ja, sier Moland fornøyd. De to andre rister på hodet.
– Jeg er for dårlig til å bruke refleks, men det er lettere å huske på når den ser litt kul som denne vi har fått nå, sier Olsen.