Black Friday møter grønne alternativer

Mange kan bruke Black Week til å handle julegaver. Oslo kommune prøver i stedet å sette fokus på ombruk.

Senterleder på Storo Storsenter, Unni Merethe Aasgaard, avbildet på kjøpesenteret, med butikker og julepynt i bakgrunnen.
Senterleder på Storo Storsenter, Unni Merethe Aasgaard, forteller at senteret i snitt har 25 000 besøkende om dagen, selv når det ikke er Black Week.

Black Friday

På Storo Storsenter startet planleggingen av årets største salgskampanje allerede i august.

Senterleder Unni Merethe Aasgard håper på at de slår rekorden i besøkstall fra fjorårets Black Week.

– I starten av denne uken hadde vi allerede flere besøkende enn vi hadde på samme tid i fjor, forteller Aasgaard entusiastisk.

Hun tror at Black Friday, som i de senere årene har blitt til Black Week, er så populært fordi mange benytter seg av tilbudene til å handle julegaver.

– Vi nordmenn er jo opptatte av å videreføre tradisjoner som å handle julegaver og å treffe venner og familie, selv om det kan være trange tider for mange.

Landskapsbilde av Storo Storsenter
Storo Storsenter er Oslos største kjøpesenter, og har forberedt seg på Black Week i noen måneder allerede. Foto: Marita Andreassen

Oppfordrer til gjenbruk

Samtidig som Black Week går av stabelen, arrangerer Oslo kommune «Ombruksuka».

Ved å invitere til en rekke gratisarrangementer i hele byen der du kan lære deg reparasjoner eller handle brukt, skal «Ombruksuka» være et motsvar på kjøpepresset mange opplever i november måned, ifølge en pressemelding fra Renovasjons- og gjenvinningsetaten.

Guri Hummelsund, produksjonssjef i Nydalen Fabrikker AS, avbildet i sin pop-up-butikk i Torgbygget på Nydalen.
Prosjektleder Guri Hummelsund under åpningsfesten til Nydalen Fabrikker AS sin pop-up-butikk. Foto: Marita Andreassen

Blant aktørene som har arrangementer denne uka, er Nydalen Fabrikker AS og produksjonssjef Guri Hummelsund.

På Torgbygget i Nydalen har de en pop-up-butikk, der de sikter mot å fremme håndverk og reparasjonsteknikker.

– Vi prøver å oppfordre så mye som mulig til gjenbruk og redesign, og det er viktig at folk har et bærekraftig alternativ, sier hun.

Hummelsund håper det er et bevisst valg å ha «Ombruksuka» i samme uke som innspurten til Black Friday. Hun syns det er ekstra viktig å fokusere på ombruk under årets største salgskampanje.

– Vi må begrense forbruket vårt til å ikke kjøpe helt nye ting hele tida, og heller sette pris på de unike tingene, mener Hummelsund.

Hun tror det er viktig at store butikker og kjøpesentre også tilbyr bærekraftige alternativ.

– Vi må gå mer vekk fra «bruk-og-kast-kulturen», og heller bli mer bevisst på det man tar inn av varer, sier Hummelsund.

Hun tror en løsning kunne vært om butikkene tilbudte reparasjoner på ting man allerede har.

– Eller «panteløsninger», som elektrokjedene har begynt å tilby, legger hun til.

Senterleder på Storo Storsenter, Unni Merethe Aasgaard, avbildet på kjøpesenteret, med butikker og julepynt i bakgrunnen.
Senterleder Unni Merethe Aasgaard forteller at butikkene på Storo Storsenter gjør mye bra for miljø og bærekraft. Foto: Marita Andreassen

Tilbyr grønne alternativer

Senterleder Aasgaard forteller at Storo Storsenters butikker også tilbyr bærekraftige løsninger.

– På senteret har vi både en skomaker og en systue som kan reparere de tingene folk er glad i, sier hun.

Aasgaard forteller også om senterets andre grønne alternativer: En bilvaskleverandør som bruker mindre vann og miljøvennlige vaskemidler, i tillegg til bikuber på taket som produserer kortreist honning.

Senterlederen sier at hun ikke selv har hørt om «Ombruksuka», men vil likevel skryte av de som går i en annen retning enn Black Week.

– Denne kampanjen er jo noe alle som jobber med varehandel er med på, så jeg syns det er tøft gjort av de som velger å gjøre noe annet, sier hun.

Nordmenn bruker nest mest

«Ombruksuka» er ifølge Oslo kommune ment å feire ombruk og reparasjon, og skal få oss til å redusere forbruket vårt.

Ombruksuka 2023

  • En hel uke dedikert til bærekraftig forbruk og økt ombruk, arrangert fra 18. - 24. november
  • Oslo kommunes motsvar til Black Week, ved å invitere til aktiviteter som kan gjøre at vi reduserer forbruket vårt
  • Initiativet ble startet av Oslo kommune i 2014

Statistisk Sentralbyrå publiserte i 2022 en artikkel som viser at Norge er ett av to land som har høyest personlig konsum per innbygger, og ligger 25 prosent over EU-gjennomsnittet.

Det er kun Luxembourg i hele Europa som har et høyere personlig konsum enn den gjennomsnittlige nordmann.

Norge har sammen med Luxembourg toppet denne listen siden 2017.

 

Stikkord