Black Week: Handlet for mindre i år
Årets billigste uke har vært preget av stram økonomi for mange. Det har ansatte på Stovner Senter lagt merke til.
– Det har faktisk vært en del folk, men i forhold til tidligere år, har det ikke vært like mange.
Det forteller butikkansatt Nam Pam. Han jobber i en liten bod som selger boblete. Fra butikken har han god utsikt over hele senteret.
– Folk er kanskje mer tiltrukket til de større kjøpesentrene, tror han.
Hanna Kavose er butikkmedarbeider på Mester Grønn. Hun ser de samme tendensene som Pam:
– Sammenliknet med Black Week i fjor, var det stille i år. Folk har dårligere økonomi denne gangen, mener hun.
Kavose forklarer at butikkene har måttet sette opp prisene sine denne høsten. Det har fått konsekvenser for kjøpeviljen til kundene.
– Vi merker at folk handler i mindre mengder, og planlegger kjøpene sine mer.
Færre kupp og høyere priser
Årets Black Week-statistikk
- I fjor handlet nordmenn for 2,4 milliarder i fysiske butikker. I år handlet vi for 2,3 millarder.
- Totalforbruk for hele uka i fjor var 12,5 millarder. I år ble det 12,1 milliarder. Det vil si en nedgang på 3 prosent.
- Vipps-rekorden for antall varekjøp på et døgn har gått opp fra 272 000kr i fjor, til 280 000 i år.
- Helt hjem hadde en historisk uke under årets Black Week, med nesten 600 000 pakker bestilt forrige uke.
Kilde: NTB
Prisjakt har meldt i en pressemelding til NTB, at årets Black Week har hatt dårligere rabatter, sammenliknet med tidligere år. Snittrabatten for alle varene søkemotoren overvåker, skal ha gått kraftig ned fra Black Week i fjor.
– Hovedårsaken er at inflasjon og svak kronekurs rammer både forbrukerne og butikkene hardt, forteller han.
Samtidig slo mobilappen Vipps hele to rekorder under årets Black Week. Det melder de i en pressemelding til NTB.
Komersiell leder i Vipps Vegar Heir mener også dette skyldes nedgangstider.
– Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel, forteller han til NTB.
Også post- og frakttjenesten Helt Hjem slo rekorder i år, ifølge tall fra NTB.
De skriver at de synes det er overraskende, med tanke på dyrtiden som har preget de siste månedene.
– Full trøkk
Det skal likevel ha vært en god uke for enkelte butikker på Stovnersenteret.
– Vi hadde en bra black week forrige uke, sier butikkansatt på Kid, Kajsa Varlo Kirkevoll.
Hun mener at folk er opptatt av å handle lokalt, og støtte butikkene. På Kid har de fortsatt plakater som reklamerer for deres Black Week-tilbud. Kirkevoll oppsummerer den siste uka slik:
– Masse kunder og full trøkk.