Høstmørket har kommet. Bruk refleks!

Oslo er igjen dårligst i landet når det kommer til refleksbruk. Oslo Maraton holder arrangement for å oppfordre folk til å bruke refleks.

Mann som bruker hengerefleks i Oslo
Oslo dårligste fylke i Oslo på refleksbruk viser rapport fra fjoråret. Foto: Mari Ranheim

Både høstmørke og vintervær har falt over Oslos gater. Vinterføre gjør at faren for trafikkulykker øker, men det er en ting folket i hovedstaden må skjerpe seg på for å forebygge utrygg trafikk. Statistikk fra Trygg Trafikk viser at Oslo nemlig er det fylket i landet der færrest bruker refleks.

34 prosent av Oslos befolkning bruker refleks jevnlig, noe som er langt unna snittet på 48 prosent og landets flinkeste i Nordland med 62. Selv om de aller fleste er enige om at refleksbruk er viktig, bruker altså ikke mesteparten av befolkningen refleks, viser rapporten fra forrige vinter.

Ann-Helen Hansen fra Trygg Trafikk snakker om refleksbruk fra kontoret
Ann-Helen Hansen fra Trygg Trafikk mener refleksbruk er et av de viktigste tiltakene for å forebygge utrygghet i trafikken. Foto: Erlend Grov Statle

Minst like viktig i byene som på landeveiene

Ann-Helen Hansen er spesialrådgiver i Trygg Trafikk og ansvarlig for reflekskampanjen der. At Oslo scorer lavest i refleksbruk kan det være flere grunner til. Hansen mener at mye av grunnen til det er at mange fotgjengere også bruker andre transportmidler, og dermed er det fort gjort å glemme å ta med refleks på veien.

Selv om det også er mer belysning i byene enn distriktene, advarer hun mot å bruke dette som en falsk trygghet for å bli sett. Tvert imot blir det enda viktigere å bruke refleks:

– Øyet søker automatisk etter lyskilder. Når man er ute og kjører vil man tiltrekkes mot andre lyskilder fremfor fotgjengerne. Det er derfor minst like viktig i bybildet som på landeveien å bruke refleks, sier hun.

Noen tips for å bli mest mulig synlig i trafikken

Når det kommer til refleksbruk anbefales det sammen med vest å bruke reflekskilder på deler av kroppen som er i mest aktivitet. 

– Reflekser på steder som er i bevegelse er det beste, så vi anbefaler at det brukes på både føtter/bein, feste til armer eller hengereflekser langs siden. Da er det lettere for øyet å fange opp, råder Hansen.

Et annet nyttig tips for å bli sett i trafikken er å passe på at alle reflekser fungerer optimalt for å bli sett. Blant annet, kan Refleksvester bli mindre brukbare over tid.

– Reflekser går ikke ut på dato, så lenge de ikke blir oppripa eller lignende. Refleksvester derimot må man være mer påpasselige med fordi de mister effekten etter rundt 15-20 vask. Man burde være klar over at disse blir mindre optimale for å holde seg synlighet desto mer man bruker dem, råder hun.

Oslo Maraton gjennomfører refleksløp

Oslo maraton i samarbeid med Gjensidige er også med på å sette lys på refleksmangelen i hovedstaden. 16. november arrangerer de et 5km-løp fra Bislett Stadion der alle får tildelt refleks. Man kan gjennomføre løpet i hvilket som helst tempo, og Prosjektleder for Oslo Maraton, Anne Sofie Jeppesen sier man gjerne kan gå om man vil det. Arrangementet er skapt som et initiativ til å bruke refleks:

– Det er viktig at alle som er ute og løper også bruker refleks. Vi håper at så mange som mulig kommer, og kan opprette løpingen også kalde vinterdager, godt synlige i trafikken, sier Jeppesen om arrangementet.

Skjermdump av arrangementinfo for refleksløpet 2023 på bislett stadion arrangert av Oslo maraton/Gjensidige
Arrangementet mandag 6. november er åpent for alle, og kan gjennomføres i hvilket som helst tempo.

Hansen fra trygg trafikk er veldig glad for initiativet til refleksløpet, men påminner også om at alle som ferdes i trafikken har et ansvar, ikke bare de i aktivitet.

– Det er veldig fint at det arrangeres refleksløp. Det er mange som ikke bruker refleks når de er ute i mørket, og det er med på å skape oppmerksomhet rundt det å være synlig i trafikken, sier hun.

– Vinteren er tiden av året hvor det er størst fare for ulykker. Alle som beveger seg i mørket, uansett om de er bilister, fotgjengere eller syklister har ansvaret for å se og bli sett i trafikken. Å se andre går av seg selv, men å bli sett krever litt ekstra, presiserer Hansen

Stikkord