Nordre Lindeberg gård ringer julen inn

Dyrebesøk, julegrøt og fjøsnissen står på programmet hos Nordre Lindeberg gård de neste ukene.

Nordre Lindeberg gård
Nordre Lindeberg gård leverer melk til Tine tre ganger i uka. Foto: Noa Cecilie Sæther

Fra 20. november til 15. desember tilbyr Nordre Lindeberg gård julebesøk for barnehager, skoleklasser og andre institusjoner i Oslo. Der kan man hilse på et utvalg av dyrene på gården og synge julesanger for fjøsnissen, før man får servert julegrøt.

– Det er en veldig gammel tradisjon. Tidligere holdt gårdene åpent på julaften for de som trengte det, forteller driftsleder Henriette Sæbø.

Naturbrukspedagog Tonje Liverød har hovedansvaret for julebesøkene, og forteller at mange har som tradisjon å komme på julebesøk på gården. Noen kommer innom allerede på våren og spør om når de kan melde seg på.

– Noen har vært her tidligere, og så kommer de tilbake og ser hvor store kalvene har blitt. De følger med på utviklingen, sier hun.

Henriette Sæbø og Tonje Liverød på Nordre Lindeberg gård
Henriette Sæbø og Tonje Liverød jobber fulltid på Nordre Lindeberg gård. Foto: Noa Cecilie Sæther

Mener kontakt med dyr er viktig

Sæbø og Liverød tror at møtet med dyrene har stor betydning for både barn og voksne.

– Dyrene hverken mobber, dømmer, eller sier noe annet enn "klø meg i geiteskjegget mitt". Å kose med kaninene, få en klem av hesten eller legge seg på en hesterygg og holde rundt den kan ha stor betydning for barn som kanskje ikke får så mye kjærlighet og nærhet, mener Sæbø.

– Vi ser også at de elevene som har mye energi og sliter med å finne roen, finner en helt ny ro når de kommer i kontakt med dyr. De får hjelp til å regulere følelsene sine på en annen måte enn med mennesker, fortsetter Liverød.

Bruker sansene i læring

Gårdsplakaten

Gå rolig og snakk med innestemme.

Pass på maten din så dyrene ikke får tak i den.

Besøk dyrene sammen med en som jobber her.

Vi må alltid være snille med dyrene.

Resten av året arrangeres pedagogiske besøk, der lærerne samarbeider med Liverød om å lage et praktisk skoleopplegg på gården. Det kan gjelde hvilket som helst fag, og blir ofte tverrfaglig. Barnehagene har for eksempel hatt kroppsøving med geitene.

– Det er noe som heter fenomenologisk tilnærming når det kommer til pedagogikken. Elevene får faktisk se og gjøre det de lærer, slik at de skjønner hvordan de bruker det praktisk, sier Sæbø.

Liverød legger til at barna får øve på sine sosiale ferdigheter.

– Vi øver mye på å stå i kø, rekke opp hånda, og tørre å stille og svare på spørsmål. Jeg tror at det å være i et annet miljø og aktivere sansene på en ny måte har mye å si, forteller hun.

Fortsetter med julebesøk

Gården kommer ikke til å slutte med julebesøk med det første.

– Julebesøkene er en tradisjon som har vart lenge, og som vi skal fortsette med, forteller Sæbø.

De håper også å kunne holde åpent på julaften ved en senere anledning, slik de gjorde i fjor. Da serverte de egne slaktede dyr, og fikk besøk av studenter som ikke kunne reise hjem, asylsøkere og en enslig mor med sønnen sin.

– Det klarer vi dessverre ikke å gjøre i år, fordi det krever jo litt bemanning, men det var veldig hyggelig i fjor, avslutter Sæbø.

 

Stikkord