Kollektivtilbudet: – For dårlig mellom bydelene
Kollektivtransporten i Oslo består av omslag 50 busslinjer, fem T-banelinjer og seks trikkelinjer. Likevel mener enkelte det er for dårlig dekning mellom bydelene.
10-minuttersby
Alle skal kunne nå nødvendige tilbud og tjenester innen 10 minutter til fots, på sykkel eller med kollektivtransport.
Kollektivtransporten i Oslo er et omdiskutert tema som år etter år tas opp av politikere rundt om i bydelene. Høyre skriver i sitt partiprogram for Østensjø at
de vil satse mer på kollektiv transport, og MDG vil innføre "10-minuttersby".
Veronica Rørstad står og venter på t-banen på Bogerud t-banestasjon, til vanlig jobber hun på Grorud.
Bruker for lang tid
– Hva syntes du om kollektivtilbudet i Oslo?
– Jeg er veldig fornøyd med hvor mange avganger det er. I tillegg til det er det lett å komme seg direkte fra sentrum og ut til de andre bydelene.
Rørstad er derimot ikke så fornøyd med tilbudet mellom bydelene.
– Skal man mellom bydelen tar det ofte lang tid, og det innebærer en del bytter mellom forskjellige busser eller t-baner. Ofte kan korte strekninger ende opp med å ta nærmere en time med bytter og venting.
– En del krongling
Hannah Holnes er født og oppvokst i Oslo. Hun sier seg enig med Rørstad.
– Det er en del krongling om man skal mellom bydelene. Bussene er som regel alltid det beste alternativet da, men man må gjerne bytte en eller to ganger uansett.
Ellers er Holnes godt fornøyd med kollektivtilbudet på Østensjø
– Det er lett å komme seg ned til byen med t-bane, og bussen stopper stort sett overalt, sier Holnes
Hun legger likevel til at det er en del forsinkninger samt at tilbudet om natten er litt for dårlig.
– Nattbussen går ikke så mange steder og heller ikke hver dag.