Plaget av bygging på Skøyen
Adrian Szymanski (22) forteller om måneder med risting på jobb. Svære byggeprosjekter foregår rett i nærheten. – Ukomfortabelt til tider, sier Szymanski.
Skøyen har de siste årene vært preget av store byggeprosjekter. Høyhus og flere kilometer med tuneller for Fornebubanen gir lokalområdet store doser av støy, støv, graving og sprengningsarbeid.
Adrian Szymanski (22) er salgs- og lageransvarlig på Gloss Cosmetics på Skøyen, og forteller at lokalet deres har vært plaget av byggingen i nærområdet. Støy har vært én ting, men rystelser i lokalet har vært verre, ifølge Szymanski.
– Når folk begynner å spørre «oi, burde det riste så mye?» så begynner man jo å lure selv. Særlig kunder har påpekt dette. Men for flere av oss som jobber der har det blitt en del av hverdagen, sier Szymanski.
Er ikke gunstig
Som salgs- og lageransvarlig har støynivået i løpet av en arbeidsdag vært plagsomt, men ikke gått mye utover hans arbeid. Szymanski forteller at andre på jobben har vært mer plaget på grunn av rystelsene i bygget.
– Min kollega gjør finmotorisk arbeid, så hun må stoppe og vente til ristingen går over for å fortsette arbeidet. Det samme gjelder når det er kurs, og vi må innimellom vente litt for å kunne fortsette.
Å ta slike pauser i arbeidstiden er naturligvis ikke gunstig, sier Szymanski. Han sier at det går utover Gloss Cosmetics’ kurstilbud, og at kursdeltagere har reagert på ristingen.
– Det stopper jo hvor fort vi kan jobbe til tider. Det handler om at vi ikke alltid kan tilby det vi ønsker, som er avslappende og rolige kurs. Og det er jo ukomfortabelt til tider med risting. Men vi har forståelse for byggingen, selv om det er plagsomt.
Vil bli mer intenst
Byggingen av Fornebubanen preger mange områder i bydelen, og Skøyen T-banestasjon bygges rett i nærheten til Szymanski arbeidsplass.
Se kart over byggingen av Fornebubanen her.
Alt går etter planen med byggingen, ifølge byggeleder for K2D Svein Tore Drevsjø og Joachim Christian Barth, kommunikasjonsansvarlig og nabokontakt for samme område. K2D omfatter tunnel og grunnarbeider mellom Skøyen og Vækerø.
De sier på telefon at sprengningsarbeidet til Fornebubanen vil bli mer intenst i området fremover, og foregå ut 2024.
Selv tror Szymanski at mesteparten av rystelsene skyldes Fornebubanen. Han forteller at ristingen i lokalet pågikk for det meste gjennom sommeren, og litt utover høsten, men at det har roet seg nå.
Drevsjø og Barth sier derimot at rystelsene kan skyldes andre byggeprosjekter i nærheten, for deres arbeid på Fornebubanen har ikke stoppet opp den siste måneden, men tatt seg opp.
Målinger viser dessuten at bygging av Fornebubanen ligger langt innenfor grenseverdiene, og at de har god kontroll på sprengningsarbeidet, sier nabokontakt Barth. De har utplassert rystningsmålere i nærliggende bygg som måler aktiviteten.
Byggeleder Drevsjø påpeker i tillegg at berg- og løsmasse i bakken vil påvirke hvor mye hvert enkelt bygg vil merke rystelser, og at det kan variere.
Byggingen av Fornebubanen ble påbegynt i desember 2020, og er planlagt ferdigstilt i 2029. Den skal dekke en T-banestrekning fra Majorstuen til Fornebu, med 6 stasjoner. Banen skal sørge for en effektiv kollektiv transport for beboere i området.
Aftenposten skriver at forventet pris er 27,6 milliarder kroner, men i verste fall 31,3 milliarder kroner, ifølge prognoser.