Populær nisjebutikk ønsker å forbli lokal

Smykkebutikken Åpent Hus på Vinderen er svært populær blant unge og lokalbefolkningen. Butikken er familiedrevet, og ser store fordeler med å bli værende i nærmiljøet.

Butikkmedarbeider som står bak disken
Åpent Hus Vinderen alt fra klær til smykker, øredobber. Foto: Åpen Hus Vinderen

Charlotte Ranvik (55) er eieren av Åpent Hus på Vinderen. Hun setter stor pris på den sosiale hverdagen i lokalområdet.

– Det er en del av sjarmen. Man får den fysiske kontakten med kundene. Det synes jeg er veldig hyggelig, sier Ranvik.

Mor og to døtre som poserer for bilde
Charlotte Ranvik kjøpte butikken etter en brå bortgang av forrige eier. Her sammen med døtrene. Foto: Charlotte Ranvik

Ranvik har lang erfaring med å drive butikk. På tidlig 90-tallet åpnet hun «HC Shop» på Frogner, som var en av de første livsstilbutikkene i Norge. 

I dag er butikken på Vinderen populær. De to døtrene på 21 og 28 år hjelper også til med den daglige driften, og har jobbet sammen i mange år. Om hvordan det er å være kollegaer med sine egne familiemedlemmer, svarer Ranvik:

– Det er jo ikke alle som kunne jobbet med barna sine eller omvendt, men her funker det. Man må ha respekt for hverandre i jobbsammenheng og kan ha privatliv hjemme, sier Ranvik. 

Astrid Olsen (22) er fra Bærum, men har tatt seg flere turer innom butikken. Hun mener at en lokal familiebedrift gjør at man føler seg mer velkommen. 

– Jeg synes det er veldig hyggelig der. At det er en familie fra nærområdet som driver stedet gir en ekstra god atmosfære når man kommer og handler der, mener Olsen. 

Fremtidsplanene

Selv om Ranvik foretrekker det fysiske kundeforholdet, har hun sett seg nødt til å åpne en nettbutikk, da etterspørselen ble stor.

– Vi har vært litt motstandere av nettbutikk på grunn av den fysiske kontakten med kunder. Men så fikk vi inn  "Nomination"-armbånd som har tatt helt av. Da skjønte vi at vi måtte komme oss på nett, sier hun. 

Nomination-armbåndet var populært tidlig på 2000-tallet, og er i ferd med å innta trendene igjen. 

Ranvik sier de satser på å ha det største utvalget i Norge. Hun utelater ikke å ekspandere driften fremover, men har ikke planer om det i nærmeste fremtid.

– Jeg tror ikke man tjener mer på å ha flere butikker, det blir så mye administrativt og lite personlig, mener hun.

Bildet av jente i rød genser
Astrid Olsen (22) er en stor tilhenger av smykker og tilbehør. Foto: privat

Butikkkunde Olsen sier seg enig med Ranvik, og mener det er et godt valg å holde seg lokalt. 

– Jeg ser på det som en fordel å bli (på Vinderen). Ikke alle butikker behøver å ekspandere eller være overalt. Det blir litt mer eksklusivt da, sier hun. 

Tøffere periode

Det siste året har det vært svingninger i markedet, i tillegg til at antallet parkeringsplasser på Vinderen har blitt redusert kraftig. Butikkeier Ranvik forteller at disse faktorene gjorde første halvår tyngre for bedriften.

– Vi har jo kjent på det som har skjedd i markedet, og har mistet parkeringsplasser, men da er det jo bare å kjempe videre, sier hun.

På spørsmål om hva som da motiverer henne til å drive butikk, svarer Ranvik: 

– Jeg gleder meg hver dag til å gå på jobb! Kunder, livet, det sosiale og spenningen. Å glede seg til jobb er jo den største motivasjonen. 

Åpent Hus på Vinderen ble i 2021 listet opp som én av Oslos beste steder, ifølge leserne til Aftenposten.