Mange gruer seg: – Jeg har hatt god støtte i medelever
Eksamensperioden nærmer seg med stormskritt her på OsloMet. Journalen har snakket med to studenter om eksamensnerver og mestringstrategier.
Helena Augustin Mourlas (20) går første året på lærerstudiet, grunnskolelærer 1-7 på OsloMet. Hun forteller at hun har kjent på eksamensnerver.
– Jeg gruer meg litt, ja. Jeg har jo ikke hatt eksamen før, forteller Mourlas.
Som en del av det tidligere mye omtalte «coronakullet» slapp hun å gå opp til eksamen på videregående.
– Der og da var det veldig deilig å slippe eksamen, men nå tenker jeg at det hadde vært veldig deilig å vite hva jeg går til, sier hun.
På samme bølgelengde
Mourlas forteller at hun har en god gruppe studievenninner som hun leser mye sammen med. Det har hjulpet henne mye med å roe eksamensnervene.
– Vi er veldig på samme bølgelengde når det kommer til å kunne pensum. Jeg har hatt veldig god støtte i medelever, sier hun smilende.
Lærerstudenten understreker at foreleserne ved studiet har vært flinke til å gi oversikt over pensum. Eksempeloppgaver og tidligere eksamener er lett tilgjengelige, og gode hjelpemidler under lesingen.
– Har du noen strategier du bruker for å mestre stresset før eksamen?
– Det er jo det å øve, og sørge for at jeg selv har peiling på hva jeg holder på med. Jeg passer også på å gi meg selv pauser. Jeg kan ha en tendens til å jobbe lenge, og da blir det litt slurvete etter hvert om man ikke tar noen pauser, sier Mourlas.
Gikk hardt ut på Tiktok
Helena Augustin Mourlas kan fortelle at kjennskapen til eksamensresultatene til studentene året over henne på studiet har vært med på å skape urolighet.
– Det var en matteeksamen til vårsemesteret til de som går over meg her på lærerstudiet. Da var det 95 av 202 elever som strøk, forteller hun.
En av fadderne til Mourlas la ut en Tiktok der han kommenterte den høye strykprosenten, da han selv var en av de 95.
– Jeg husker at når jeg så det så tenkte jeg «Ånei, det der er jo det studiet jeg skal gå på», sier Mourlas.
20-åringen forteller at hun har testet ut flere måter å lese til eksamen på. Både hjemme og på skolen. Hun konkluderer med at det beste for henne har vært å lese sammen med studievenninner.
– Hvordan tror du det er for elever som er litt alene i studiehverdagen?
– Jeg har selv hintet til folk om at det bare er «å komme å sette seg sammen med oss» og «kom å øv med oss».
– Jeg ville rådet til å studere sammen med andre. Det hjelper, fastslår Mourlas.
Et travelt semester
Erlend Sneve (21) studerer til å bli grunnskolelærer 5-10 trinn, og har engelsk som hovedfag. Han trives godt på studiet, men har to eksamener foran seg.
– Man gruer seg jo alltid litt. Jeg føler jeg ligger godt an i år og har det meste klart, så det skal gå fint, sier han.
Mer skummelt med muntlig
Sneve skal ha en muntlig og en skriftlig eksamen. Han forteller at den muntlige eksamen er noe som oppleves som mer skummelt enn den skriftlige. Den skriftlig eksamenen er en forsknings og utviklingsoppgave, noe Steve og de andre lærerstudentene har jobbet med hele semesteret.
– Jeg er ganske nervøs for hvordan det kommer til å gå siden vi aldri har gjort det før, forklarer han.
Lærerstudenten er ikke alene om å kjenne på stresset.
– Det er mange som snakker om at det er mye stress i år, og at semesteret har vært veldig travelt med arbeidskrav, praksis og slikt. Jeg tror mange føler at de har fått dårlig tid til å jobbe med eksamen i år, forklarer han videre.
– Har du noen strategier du tar i bruk for å mestre eksamensstress?
– Som regel prøver jeg å forberede meg i god tid før eksamen. Da er det mer avslappende når eksamensdagen faktisk kommer, sier han.
– Man skal jo ha det litt gøy
Sneve forteller at han ofte sitter sammen med en større gruppe for å lese til eksamen. Det ser han på som stort sett gunstig.
– Det hender jo at mye av tiden går til andre ting enn å lese, men man skal jo ha det litt gøy også, mener han.
– Tror du det er bra å ha støtte i andre medelever når man leser til eksamen?
– Definitivt. Det er alltid fint å ha noen å dele tanker med, så får man jo også flere perspektiver på noe. Det er ofte er gunstig, poengterer han.