Tilbudet strekker ikke til: –Mange elever står på venteliste
En ny spesialavdeling for elever med autisme ble etablert på Lusetjern barneskole i høst. Dette for å dekke deler av behovet som finnes i Oslo-skolen.
– Det er en økning i elever med autismespekter-forstyrrelser og blant dem er mange på venteliste. Derfor ble denne avdelingen etablert, for å dekke deler av dette behovet, sier avdelingsleder Line Catrine Folkeseth.
Den nye avdelingen på Lusetjern er en byomfattende spesialavdeling med åtte elevplasser per i dag. Avdelingen utvides ytterligere med åtte nye plasser til neste skoleår, forteller Folkeseth.
– Er tilbudet mindre enn behovet?
– Ja, det er absolutt større etterspørsel enn faktiske tilbud, svarer hun.
Tydelige mål og god tilrettelegging
Folkeseth forteller at skolen søkte om en slik avdeling for flere år siden og er glad for at den endelig er på plass. Nå jobbes det etter tydelige mål for avdelingen og barnas utvikling.
– Vi jobber hele tiden mot at elevene skal kunne gjøre seg forstått og bli forstått. Dette er viktig for at barna skal bli mest mulig selvstendige og kunne ta egne valg i egne liv, forteller avdelingslederen.
Alt er skreddersydd for den enkelte elev, hvor de får egne, individuelle oppfølgingsplaner i alle fag og timer. Avdelingen har fagområder som omhandler dagliglivets ferdigheter og vektlegger begrepsopplæring i stor grad.
I forhold til tilnærming og metodikk knyttet til elever med autismespekterforstyrrelser, forteller Folkeseth at de hovedsakelig bruker TEACCH-metodikk. Det er en metode som bidrar til struktur og forutsigbarhet i skolehverdagen, og det gjøres ved bruk av visuelle hjelpemidler som ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon).
– Mange av elevene mangler verbal-tale. Da er de helt avhengige av denne kommunikasjonsformen, legger hun til.
– Verdt å vente
Avdelingen håndteres av ansatte med god kompetanse. Her finner man pedagoger, vernepleiere, miljøterapeuter, spesialpedagoger og miljøarbeidere. Blant dem har vi Kristian Ona, som er utdannet barnehagelærer med kurs i konflikthåndtering og ledelse.
Når Journalen spør hvordan avdelingen har fungert til nå, svarer han at det har gått over all forventing.
– Det var verdt å vente på det nye bygget, jeg er kjempefornøyd, sier Ona smilende.
Videre forteller Ona at han trives på jobb, hvor han har hovedansvar for 3 elever i førsteklasse.
– Det fineste med jobben er at ingen dager er like. Man vet aldri hva dagen bringer og blir stadig utfordret, det liker jeg, sier han.
Han setter særlig stor pris på samarbeidet mellom skole og hjem.
– Jeg opplever at samarbeidet er bygget på god tillitt. Vi møter trygge foreldre som ønsker å sende ungene sine hit, og det er utrolig viktig for oss, legger han til.