Tilbudsdager: Vær obs på dette
Flere butikker frister med tilbud i novembermåneden. Dette er hva du burde være obs på under handleturen.
Det nærmer seg jul, og flere butikker pakkes med tilbud og varer. Det kan det likevel være vanskelig for forbrukere å vite hva som faktisk er et godt kjøp.
Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier at man bør være obs på hvilke tilbud man slår til på.
– Næringslivet har en tendens til å sette opp prisen på en del varer i god tid. På den måten kan de sette ned prisen og lage et salg, sier Iversen til Journalen.
Nye regler
I oktober i år ble det innført nye regler for prismarkedsføring. Det kreves nå at bedrifter viser den laveste prisen som har vært på et produkt de siste 30 dagene.
– Forbrukerrådet og Prisjakt har sett at en del varer har økt i pris i oktober, også går det litt ned igjen i de store handledagene. Da finnes det tilbud som faktisk er gode, men så finnes det også dårlige tilbud.
Iversen anbefaler at forbrukere sjekke prishistorikk på varene man ønsker å kjøpe, for å sjekke at tilbudet faktisk er godt. Dersom man handler på impuls, blir det også lettere å gå i prisfella, ifølge ham.
Historien bak "Cyber monday"
På begynnelsen av 2000-tallet ble begrepet "Cyber monday" innført av Den nasjonale detaljhandelsforeningen (NRF) i USA. Detaljhandel er salg av varer og tjenester, direkte til forbrukere.
Det gjorde NRF som følge av at aktører som solgte varer på internett følte seg oversett under salgsdagen Black friday.
Katherine Cullen er visepresident for bransje- og forbrukerinnsikt ved NRF. Hun sier til NBC News at internettaktører som Amazon ønsket å tjene penger på salget under den årlige amerikanske høsttakkefesten.
– Mandagen etter høsttakkefesten ble dedikert til nettsalg, og skilte seg dermed ut fra Black friday, sier Cullen.
Hun legger til at begrepene likevel har utviklet seg videre, og at flere aktører nå starter salgene enda tidligere.
– Shopping er shopping uansett hvilken kanal det skjer på, noe som gjenspeiler en endring i forbrukernes tankegang.
Håper folk er bevisst
I år handler nordmenn for 2,3 milliarder kroner i fysiske butikker innenfor varehandler, ifølge E24. De viser til opplysninger fra betalingstjenesten BankAxept.
Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier at det er forbrukere som tar kontakt med dem og ber om hjelp etter salgsdagene.
– Det er en økning i spørsmål som angrerett og åpent kjøp i dagene etterpå, men ikke en stor økning. Jeg håper at folk har vært bevisste i handledagene, slik at det ikke oppstår problemer etterpå, sier han.