– Vi vil fremme håndverk og reparasjonsteknikker

Den gamle redskapsfabrikken på Nydalen blir blåst nytt liv i til våren av Nydalen Fabrikker AS.

Guri Hummelsund, produksjonssjef i Nydalen Fabrikker AS, avbildet i sin pop-up-butikk i Torgbygget på Nydalen.
Guri Hummelsund, produksjonssjef i Nydalen Fabrikker AS.

– Vi håper at vi får til å åpne på skuddårsdagen i 2024, forteller Guri Hummelsund, produksjonssjef og forretningsutvikler i Nydalen Fabrikker AS.

Sammen med Anne Dubrau og Randi Kvissel-Haugen, er hun èn av tre damer bak bedriften, som sikter mot å åpne en markedsplass der du kan finne både klær, møbler, elektronikk og mat.

Skal føles eksklusivt

Markedsplassen vil få fast tilholdssted i Nydalen, i den gamle Redskapsfabrikken som er bygd i 1877 og i dag er fredet.

Inngangspartiet på den gamle redskapsfabrikken i Nydalen, med skilt som forteller om bygget.
Før ble det produsert spiker i den gamle redskapsfabrikken. Nå skal det fokuseres på gjenbruk. Foto: Marita Andreassen

– Vi skal jo selge alt mulig. Det blir blant annet en «upcycling»-stasjon fra Ikea, og en annen bedrift som resirkulerer havplast til bruksgjenstander, sier Hummelsund entusiastisk. De satser i tillegg på å kunne lære folk håndverk og reparasjonsteknikker, i stedet for at de skal kjøpe nytt.

Guri Hummelsund, produksjonssjef i Nydalen Fabrikker AS, avbildet i sin pop-up-butikk i Torgbygget på Nydalen.
Produksjonssjef Hummelsund vil ta tilbake gamle håndverksteknikker. Foto: Marita Andreassen

Hun legger til at folk ikke skal føle at de er på loppemarked, men at Nydalen Fabrikker vil forsøke å gi en mer eksklusiv shoppingfølelse, der hvert produkt er nøye valgt ut.

– Vi kommer til å være kresne, sier Hummelsund med et smil.

Som en liten forsmak på hva man kan finne når Nydalen Fabrikker åpner, har damene lagd en pop-up-butikk i Torgbygget, i hjertet av Nydalen.

– Her får vi vist fram litt av det vi kan tilby når vi åpner, og det blir en butikk man kan bruke i mellomtiden, sier Hummelsund.

Pop-up-butikken skal holde på fram til jul.

Svarer til folks behov

En av aktørene som viser frem produktene sine i den midlertidige butikken, er Hallvard Backe. Han er daglig leder i nettbutikken Levd.no, som selger brukte klær til barn.

Daglig leder i nettbutikken levd.no, Hallvard Backe, avbildet i Nydalen Fabrikker AS sin pop-up-butikk på Nydalen.
Hallvard Backe syns det er viktig å levere varer som svarer til folks behov. Foto: Marita Andreassen

Han syns det er viktig at ikke folk skal måtte kjøpe nytt hver gang behovet melder seg.

– Barn har behov for klær hele tiden, og man trenger en bærekraftig løsning, sier Backe.

Overskuddet nettbutikken tjener, går til Røde Kors.

– Hos oss kan folk plukke det de faktisk trenger, når de trenger det, forklarer han.

Han legger til at det er veldig spennende å få være med på å løfte gjenbrukskonseptet.

Tankegangen må endres

På spørsmål om hva som er målet med Nydalen Fabrikker, kommer svaret kort og godt fra produksjonssjef Hummelsund:

– Vi vil redde verden! sier hun og ler, men understreker at målet er å fremme håndverk og reparasjonsteknikker.

– Vi vil at folk skal få være med på å se prosessen bak en reparasjon, men også lære selv hvordan man reparerer tingene sine, forteller hun.

– Vi må endre tankegangen til folk, vi må tenke etter om vi faktisk trenger å kjøpe noe nytt.

Detaljbilde fra pop-up-butikken til Nydalen Fabrikker AS, mednoen varer i forgrunnen, og kunder i bakgrunnen.
I pop-up-butikken til Nydalen Fabrikker AS kan du finne varer fra mange forskjellige aktører. Foto: Marita Andreassen

Norge på forbrukertopp

I følge Statistisk Sentralbyrå er Norge ett av to land som forbruker aller mest per innbygger, kun slått av Luxembourg.

Med en personlig konsumindeks på 125 – som vil si at den gjennomsnittlige nordmann konsumerer 25 prosent mer enn den gjennomsnittlige EU-borgeren – har Norge sammen med Luxembourg toppet listen for personlig konsum siden 2017.

Stikkord