Teater-Norges nye håp debuterer på Vega Scene

Fire debutanter har det siste året blitt forberedt på den profesjonelle teaterbransjen hos Unge Viken Teater. I kveld debuterte de på Vega scene med sine første, fullengdes verk. 

Lone Klein, Heta Kerokoski, Cecilie Solberg Knudsrød og Erlend Rødal Vikhagen sitter på en mørk scene i halvsirkel
Lone Klein, Heta Kerokoski, Cecilie Solberg Knudsrød og Erlend Rødal Vikhagen var kveldens skuespillere.

Årets debutanter består av tre skuespillere og en folkehøgskoleelev. Hannah Adolfsen Fjeldbraaten er yngst på 19 år og Kirsti Heitman er eldst på 29. De forteller at rammene programmet gir har vært avgjørende for at de nå står klare med hvert sitt ferdige verk, klart for scenen. 

– Vi har hatt veldig støtte i hverandre, det har kanskje vært det viktigste i prosessen. Å sitte alene å skrive krever veldig mye selvdisiplin, sier Kristine Brusdal. 

Hun har skrevet stykket Ikke et sånt barn, som handler om en mor som sitter på venteværelset på sykehuset fordi datteren har tatt overdose. 

– Vi skriver kanskje om litt dystre tema, men det er mye humor i tekstene også, forteller Fjeldbraaten. 

Gjennom året som har gått har de samarbeidet med dramaturger, skuespillere og sine egne mentorer for å komme i mål til debutantkvelden. 

Kristine Brusdal, Kirsti Heitman og Hannah Adolfsen Fjeldbraaten snakker sammen i amfiet på Vega Scene
Kristine Brusdal, Kirsti Heitman og Hannah Adolfsen Fjeldbraaten er tre av årets debutanter. Foto: Eiril Nås Høistad

Debutantprogrammets far

Øystein Ulsberg Brager er prosjektleder for Viken teaters Debutantprogram, som ble startet opp i 2016. Programmet er for unge skribenter mellom 16 og 30 som ønsker å fordype seg i scenetekst. 

 – Vi ønsker å forberede debutantene våre på en profesjonell tilværelse som manusforfatter. Vi har en krevende opptaksprosess, og gjennom året reiser vi på studieturer og møter bransjen, både hos oss på teateret og ute på besøk hos andre, sier Brager.

Han forteller om debutanter som skriver for å si noe om hvordan det er å være menneske i verden og som tar opp de store temaene. 

 – I år har vi også to stykker som blir skrevet med en ung målgruppe for øyet. Og to stykker settes opp i kveld med dukker. Teateret vårt er ekstra glade for de som skriver for unge, fordi vi selv er et teater for barn og unge. Men det er ikke et krav for å søke i debutantprogrammet, sier Brager.

Folk venter i kø på å gå inn til teatersalen på Vega Scene
Køen inn i salen består både av teaterbransje og venner og familie av debutantene. Foto: Eiril Nås Høistad

Lesning og nye debutanter

Kveldens program gir publikum et utdrag fra debutantenes tekster, lest av Erlend Rødal Vikhagen, Lone Klein, Cecilie Solberg Knudsrød og Heta Kerokoski. Etter hver lesning møter vi debutantene i samtale med Vega Scenes kunstneriske leder Katinka Rydin Berge. 

Skuespillere leser et stykke av Hannah Adolfsen Fjeldsbraathen på Vega Scene med en manet-dukke ved siden av seg.
Fra Hannah Adolfsen Fjeldsbraathens Undergangsvann. Foto: Eiril Nås Høistad
En lysende manet-dukke og gullfisk på Vega Scene.
Dukkene som ble brukt i to av forestillingene er lånt av RIksteateret, Tormod Lindgren og Framifrå teater. Foto: Eiril Nås Høistad
Kristine Brusdal i samtale med Katinka Rydin Berge
Kristine Brusdal i samtale med Katinka Rydin Berge Foto: Eiril Nås Høistad
Hannah Adolfsen Fjeldbraaten i samtale med Katinka Rydin Berge på Vega scene
Hannah Adolfsen Fjeldbraaten i samtale med Katinka Rydin Berge. Foto: Eiril Nås Høistad

 

Stikkord