Kosmetiske inngrep: Unge voksne gir etter for trender
Flere unge ønsker å gjøre kosmetiske inngrep, sier de ansatte på skjønnhetsklinikken Beauty Medical.
Iført svarte plastsandaler, går kunden sammen med behandleren. Den allerede svake hiphop-musikken fra resepsjonen forsvinner sakte, men sikkert. Inne på kontoret er det rent og lyst, som på et tannlegekontor. De hvite frakkene og blå plasthanskene sklir rett inn.
Stemningen her derimot er lettere enn hos tannlegen. Kundene virker glade for å være her.
The International Society of Aesthetic Plastic Surgery (ISAPS), i sin undersøkelse om antall kosmetiske inngrep gjort i 2022, viste en økning på 11,8 prosent. Undersøkelsen sa at antall ikke-kirurgisk inngrep, som botox og fillers, har økt med 57,8 prosent mellom 2018 og 2022.
Eier Sandra Romano sier at det er flere som kommer innom for behandlinger.
Etisk aldersgrense
Sandra Romano, Julie Herland og Renate Johansen er estetisk medisinske sykepleiere på skjønnhetsklinikken. Johansen forteller at det er stadig flere unge som kommer for behandlinger de har sett på nett.
– Det er nok mange unge som ønsker inngrep på grunn av innlegg de ser på sosiale medier. I tillegg til influensere som opererer seg og får den looken, sier Johansen.
– Ja, vi gjør for eksempel mye trådløftbehandling, sier Herland og nikker.
– Det har blitt veldig populært blant unge, dessverre, legger Romano til.
Trådløft er en behandling der man strammer opp huden i ansiktet med oppløslige tråder. Behandlingen har eksistert lenge, men etter at det gikk viralt på Tiktok i 2022, har klinikken aldri før fått så mange hendvendelser. Romano sier det er en misoppfattet behandling, som i utgangspunktet er ment for eldre hud.
– Når det kommer unge voksne på rundt 18-19 år som spør om en slik behandling, må vi si nei. Vi har en mer etisk aldersgrense fra 20-21 år, sier Romano.
Hun finner fram et par med blå plasthansker og tar opp et hefte. Kunden har lagt seg til rette i den hvite behandlingstolen. Romano forklarer til kunden om behandlingen hun skal få ved hjelp av håndboka.
Ny trend
– Kundenes etterspørsel har endret seg siden jeg startet. Nå skal det være mer naturlig og man skal bruke mindre sminke. Folk ønsker å fikse seg, men det skal samtidig se ugjort ut, mener Romano.
Hun mener at det nye fokuset på å være naturlig, ikke påvirker antall skjønnhetsinngrep.
Herland sier at for ti år siden var det vanligere å utføre behandlinger som ga et mer ekstremt og overdrevent utseende.
– Det var utrolig populært med mye i ansiktet, som veldig store lepper. Ofte ville kundene oppleve at folk ville reagere på inngrepene. Nå vil folk se freshere og sunnere ut, skyter Herland inn.
Alle tre sier at folk har blitt mer åpne når det gjelder kosmetiske inngrep.
– I tillegg er kjendiser blitt mer ærlig på at de tar behandlinger. Det er mer akseptert, for det ser ikke ut som de gjør så mye, sier Romano.
Romano tar ut en glassflaske fra et lite kjøleskap i hjørnet av rommet. Hun finner fram en liten sprøyte og fyller den opp. Kunden skal få den mest populære behandlingen, botox.
– Det er flere og flere som tar botox, mener Romano.
– Ikke realistisk
Johansen forteller at hvis det er mye fokus på en spesifikk trend, er det som oftest flest etterspørsler etter den behandlingen.
Romano legger til at det man ser på Instagram ikke er realistisk.
– Når det kommer til kosmetiske trender, er det vår oppgave å si til kundene at det er nettopp det, noe man ser på nett, sier Romano.
Herland mener at bildene man ser ofte er tatt rett etter behandling.
– Man ser ikke det langvarige resultatet, så vi må gi kundene mer realistiske forventinger, avslutter Herland.
Romano setter sprøyten på de markerte punktene i ansiktet til kunden. Nå vil ansiktmusklene lammes.
Voksende bransje
Romano forteller at bransjen opplever å bli kritisert for å tjene på andre sin dårlige selvtillit.
– Denne bransjen er en av dem som vokser hurtigst på verdensbasis. Aldri før har folk vært så opptatt med hvordan de ser ut, uavhengig om vi er der eller ikke, mener Romano.
Romano sier at dagens fokus på et naturlig utseende og sosiale-medier-trender blant unge gjør det viktig for bransjen å være ærlig mot kundene.
– Vi lever i en verden med sosiale medier og fokus på utseende, så det er viktig at man har seriøse aktører som gjør ting riktig og vil kunden vel, sier Romano.
Hun sier de har hatt mange tilfeller der, særlig unge, ønsker å få rettet opp en billigere behandling de fikk et annet sted.
– Jeg tror bransjen blir nødt til å fokusere mer på kvaliteten på behandlingene, avslutter Romano.