URO planlegger ny kampanje

Plan ungdom (URO) sin nye kampanje skal sammenligne husmorskolen med unge jenter i konfliktsituasjon.

URO-ambassadører sitter i en sofagruppe og skriver på en pc.
URO-ambassadører forbereder kampanjen de skal ha til våren.

Hva er URO (Ungdommens rettighetsorgan)?

URO er Plan International Norge sin ungdomsgruppe. 

Under helgens møte, har URO (Ungdommens rettighetsorgan) kommet godt i gang med en ny kampanje Husmorskolen 2024. Den skal belyse utdanning i kriser, siden jenter ofte mister mange muligheter i en krise og konfliktsituasjon. 

–  Det setter likestillingen veldig tilbake. Man ser for eksempel at for hvert år med skole som en jente mister, jo høyere sjanse er det for å bli utsatt for barneekteskap, sier rådgiver for ungdom i Plan, Kristine Flatnes (30). 

Videre sier Flatnes at det er viktig å tenke på jenteperspektivet når man skal tenke på humanitær innsats i en krisesituasjon. 

Workshop

Hva er husmorskole?

Husmorskole er en fellesbetegnelse for flere skoler og kurs med det formål å lære kvinner husholdsfag og husarbeid.

På lørdag holdte Marion Fransrud (28) en workshop om kampanjen Husmorskolen. Hun er content advisor i Plan. 

Hun sier at ungdommene har kommet opp med en idé for å spre kampanjen på en litt kreativ måte.

De skal sammenligne husmorskolen med jenters situasjon rundt om i verden. 

– Det er en parallell å dra, i og med at jenter ofte blir tatt ut av skolen for å gjøre husarbeid.

Portrettbilde av Marion Fransrud
Marion Fransrud forklarer at målet er å spre viktigheten av utdanning. Foto: Martine Gresseth

Fransrud sier videre at målet er å spre viktigheten av utdanning, og hvor mye konflikter og kriser påvirker det i forhold til jenter. 

Tredje møtet

URO har jobbet med kampanjen to møter tidligere. Under det første møtet landet de på temaet. Da fikk ungdommene selv stemme og velge ut ifra potensielle ideer. Det neste møtet hadde de en workshop, hvor de kom frem til Husmorskolen 2024 som overskrift. 

Denne helgen har ungdommene i URO fått faglig påfyll om temaet av Plan, og jobbet med kampanjen i ulike grupper. Selve kampanjen blir utført i løpet av våren. 

Juniorrådgiver

Nora-Celestine Rolland Malick (18) er juniorrådgiver i URO, og jobber i politisk gruppe. Hun forklarer hvordan de forbereder seg til kampanjen. 

– Vi har jobbet innad gruppene, med hvordan gruppene er relevante, og hva vi som enkeltpersoner kan bidra med. 

Portrettbilde av Nora-Celestine Rolland Malick
Nora-Celestine Rolland Malick synes det er gøy å jobbe med kampanjen. Foto: Plan International Norge

Juniorrådgiverne er delt inn i tre ulike grupper. I tillegg til politisk gruppe, har de gruppene media og kampanje. Alle gruppene skal sammen jobbe med kampanjen. Denne helga har de kommet godt i gang. 

– Vi skal lage plakater, som vi har tenkt å henge opp. Og så skal vi poste innlegg på Instagram, med blant annet spørsmål og slike ting, sier Malick. 

Videre forklarer Malick at de i politisk gruppe blant annet skal lage et landingsdokument, der alt går i dybden på hva de gjør og hvorfor de snakker om det.