Debatterer fremtiden for film
De nye Oscar-standardene skaper debatt på Vega Scene.
Fra og med i år må enhver produksjon som ønsker å nominere filmen sin til Oscar oppfylle minst to av de fire nyutviklede Academy Inclusion Standards.
Etter den nylige utdelingen av Oscar-prisene blusset debatten om mangfold og representasjon opp igjen. Kritikere hevder at Hollywood fortsatt har en lang vei å gå når det gjelder inkludering av ulike stemmer og perspektiver.
Skaper debatt
Ikveld har Vega Scene invitert til debatt rundt hensikten bak disse nye retningslinjene og hvorvidt de fungerer i praksis. Ariana Kosareva og Hanna Nes tar begge en master i Screen Cultures hos UiO, og står bak kveldens debatt.
Kriteriene er utformet for å oppmuntre til en mer variert og representativ filmproduksjon, med fokus på inkludering av underrepresenterte grupper som kvinner, personer med ulik etnisk bakgrunn, LGBTQ+-personer, personer med nedsatt funksjonsevne og andre marginaliserte samfunn.
De nye retningslinjene krever at filmene må oppfylle visse kriterier for å kvalifisere seg til nominasjon i kategorier som beste bilde, beste regissør og beste manus.
– Målet med debatten vil jeg si er å være kritisk til akadamiet, film industrien og oss selv, som forbrukere av industriens produkt, sier Kosareva.
– Vi ønsker å dele med gjestene våre kunnskapen til ekspertene våre, forsetter Kosareva.
De tre debatantene er Mads Halvorsen (film- og Oscarekspert), Chisom Udeze (DEIB-strateg, økonom og grunnlegger av Diversify & HerSpace) og Nedin Mutic (Seniorrådgiver ved Norsk filminstitutt).
Debatten gir et innsyn i flere synspunkter, utifra de ulike fagfeltene debattantene har ekspertise i.
Håper på forandring
– Jeg håper flere kvinner kan få blitt med i akademiet, utvalgskomitéen og nominasjonskomitéen. Problemet ligger ikke bare i å få flere kvinner med, men også kvinner fra forskjellige bakgrunner. Men for at det skal skje må flere slike kvinner vinne, siden stemmekomitéen består av tidligere vinnere, sier Kosareva.
Hanna Nes, som er modertoren for debatten, deler sine synspunkt på problemstillingen.
– Vi ser på hvordan de nye kriteriene faktisk påvirker resultatet av prisutdelingene. De gjelder bare hva det trengs for å bli nominert, men så ser vi at Oppenheimer vinner, som er sannsynligvis den mest konvensjonelle, sikre, på overflaten, hvite, mannligesentriske filmen av alle filmene som laget kuttet, mener Nes.
– Jeg synes det er interessant å ha et par forskjellige mennesker, som helt klart er eksperter på sitt respektive felt, komme sammen for å gi sitt syn på å hvordan skape konkrete endringer i filmindustrien, sier Nes.