Musikkindustrien utfordres: – Tiktok er teit
Den konstante utskiftningen av sosiale plattformer utfordrer musikkindustrien og artister presses til å tilpasse seg.
– Jeg fikk god respons gjennom Tiktok. Det var egentlig da jeg innså at, oi shit, kanskje jeg burde drive med musikk, sier Kaybeo.
Kaybeo har akkurat gjennomført sin andre opptreden som artist. Han står med brede skuldre og brystet hevet utenfor Gehør Oslo, der opptredenen har funnet sted.
Øynene hans skinner. Han møter blikk samtidig som kroppen hans tripper rundt omkring i folkemengden utenfor Gehør. Munnvikene gliser til hver sin side i det han åpner munnen.
– I dag føler jeg på mestring, sier Kaybeo.
For to år siden kunne han ikke kalle seg selv artist. Nå har han tretten tusen månedlige lyttere på hiphop musikken hans.
Tiktok hjalp artisten
Han forteller at appen Tiktok har vært med på å få et større publikum. Sangen han først publiserte på Tiktok heter «Klar for krig».
Han la ut sangen fordi han selv syns den var kul, men var veldig usikker på om andre kom til å like det.
I dag er Tiktok en av de avgjørende plattformene for artister å slå igjennom på.
Forskning viser at TikTok gir norske artister muligheten til å nå ut til et bredt og ukjent publikum, på grunn av hvordan algoritmene på plattformen fungerer.
Ga slipp på usikkerhetene
– Jeg var jo flau, sier Kaybeo.
Kaybeo tvilte på musikken sin i flere perioder. Han forteller at han var usikker på om musikken var noe særlig bra. Likevel valgte han å offentligjøre musikken og gi slipp på usikkerhetene.
Kaybeo tar raske og lange steg. Vi er på vei til en kompis. Det er en time siden han opptrådde. Energinivået hans er høyt selv om klokken er elleve på kvelden.
– Det er en befriende følelse, sier Kaybeo.
Nervøsitet som virkemiddel
Kroppen hans har vært anspent i seks timer. Helt siden lydsjekken seks timer før opptredenen har han hatt høy puls, klamme hender og en urolig spenningsfølelse i kroppen.
– Jeg bruker nervøsiteten til å bevege meg rundt, sier Kaybeo.
Med mye nerver i spill bruker artisten dette som et slags virkemiddel. Han beveger seg mer rundt i rommet under opptredenen og skinner tilstedeværelse for publikum.
Hiphopartisten har blitt mer suksessfull det siste året. Han forteller at en god vei til suksess er genuinitet og identitet.
– For meg er det viktigste å holde det ekte. Og hva som er ekte for meg, er det bare jeg selv som vet, sier Kaybeo med brystet hevet og et smil om munnen.
Et springbrett for mange artister- men ikke for Apex
– Tiktok er teit. Må man danse forran kamera for å få litt ekstra penger? Nei. Det er en historie med folk som har gjort dette før, men det er ikke en del av min historie. Jeg elsker å danse, men du ser meg ikke gjøre det på tiktok, sier rapperen Lord Apex.
Likevel er artisten klar over at Tiktok kan ha en stor effekt på karrieren til artister.
– Man må liksom danse og hoppe foran kamera for penger og karriere, sier Apex mens han knipser i takt og veiver med hendene fra side til side.
Rapperen opptrer i Oslo
Vest-London-rapper Lord Apex er klar for lydsjekk. Lokalet er mørkt, det er ingen folk der. Det smetter ut en dame rundt er hjørnet.
– Skal dere inn, sier den svenske kvinnen.
Apex rusler inn i rommet. Øynene møter blikket, og han munnvikene hans strekkes ut til sidene.
Forskjellen på plattformene
Tiktok: et sosialt nettverk med korte videoer, og en "for you" side der det anbefales videoer algoritmen tror du vil se.
SoundCloud: en lyddistribusjonsplattform som lar brukere dele egen musikk kostnadsfritt.
Under det lave taket i kjelleren på Revolver leverer London-rapperen et levende show.
Underveis i showet ber han publikum lage plass, sånn at han kan stå midt i folkemengden å rappe.
SoundCloud som oppstart
Lord Apex er en 27 år gammel rapper fra vest-London. Han var i Oslo for første gang denne søndagen og spilte konsert på Revolver.
Selv hadde han sin start på plattformen SoundCloud, en nettside der du kan laste opp musikk gratis. Den har vært krybben til mange av de største artistene vi har idag.
Ikke hans stil
Apex mener allikevel at det ikke er noe iboende galt med å bruke Tiktok som plattform, og hvis noen vil danse på Tiktok for visinger, så må de gjerne det. Han understreker at det ikke er hans stil.
– Folk tror de kan bli store på plattformen. Det resulterer i at du publiserer bare mer av deg selv, og ikke den hellige kunsten som betyr noe for deg, men bare content. De har gjort kunst til content, sier Apex.
Apex tror at Tiktok kan skape mer kvantitet, og ikke kvalitet.
– For å bli berømt på Tiktok må man publisere masse innhold. Det helst daglig. Da kan kvaliteten og kunsten i musikken fort bli dårlig, sier Apex.
"Content"
En engelsk betegnelse for innhold som publiseres på sosiale medier. Oftest brukt i en kvantitet rettet og ikke kvalitet rettet sammenheng.