Økning i bøtesats
Bøtesatsene for bruk av mobil bak rattet har økt med 400 prosent på fire år.
Hvis du ble tatt med mobil bak rattet i 2020, ville du fått 1700 kroner i bot. I dag vil du få 10 200 kroners bot for det samme, ifølge lovdata.
I tillegg til bot, får sjåføren nå tre prikker på rullebladet.
– Satsene har økt med 500 kroner siden 2023, sier Line Tveter fra lovdata.no.
Første ledd av hovedregelen er at «fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring». Selv om regelen er nokså selvforklarende finnes det flere gråsoner som kan resultere i misforståelser.
Kan plasseres i mobilholder
Som sjåfør kan man likevel ta i bruk mobilen om den er plassert i en egen mobilholder, eller hvis den er koblet til et håndfri-system i bilen. Man kan da ta telefonsamtaler eller spille av musikk og lydfiler.
Det er likevel pålagt at sjåføren følger vegtrafikklovens generelle aktsomhetsregel i om å «ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom.
Å sjekke mobilen kan føre til straff
Hva med å sjekke hvem som sendte den en melding på mobilen når du kjører?
Det kan du altså ikke. I en straffesak tok tiltalte mobilen opp fra passasjersetet slik at skjermen lyste, uten å trykke på skjermen.
Høyesteretts ankeutvalg konkluderte med at dette utgjorde «bevisst bevegelse av mobiltelefonen for å se tekst av noe slag som utgjorde "betjening" av telefonen».
I en annen straffesak begynte tiltalte å skrive en melding på mobilen mens hen stod tidvis stille i kø. Dette regnes som mobilbruk under kjøring, og tiltalte ble derfor dømt.
Studentene fikk sjokk
– Hva, er boten så høy! Jeg trodde boten var på rundt 5000 kroner, sier student Agate Hove.
– Det er kjempebra at boten er såpass høy. Man ser jo folk som hele tiden titter ned på mobilene sine, sier student Oda Sofie Wethelund.