22 år på Grünerløkka. Så var det slutt

— Hvis du ønsker et hyggelig og sjarmerende Grünerløkka, så burde du velge å legge igjen penger i de uavhengige butikkene, mener butikkeier Anja Holmgren (37). Etter 22 år på Grünerløkka måtte familiebedriften Ask og Emba gi seg.

Bilde av Anja Holmgren.
Kortversjonen
  • Butikkeier Anja Holmgren gikk konkurs med bedriften Ask og Embla etter 22 år på Grünerløkka.
  • Forbrukerne har et ansvar dersom de ønsker en bydel med mangfold, mener flere.
  • Ny næringsplan jobbes med, ifølge leder av byutviklings- og næringskomiteen, Gajaen Chandrasegaram (SV).

— Jeg har bestandig likt folk. Den menneskelig kontakten og lidenskapen til tekstilen er det jeg vil savne mest.

Fra 2002 til 2024 var butikken Ask og Embla å se nederst i Markveien på Grünerløkka. Etter en økonomisk opptur da koronaens restriksjoner ble løftet i 2021, fulgte år med økt rente, høye strømpriser og generell dyrtid. Til slutt endte det med konkurs for butikkeier Anja Holmgren.

— Jeg kaller det ikke en jobb, men en livsstil. Du gir det alt du har. Tid, penger, blod, svette og tårer for å få til å drive. Det å ha andre butikker rundt som drives av mennesker som forstår deg og skjønner hva du står i. Det fellesskapet på Grünerløkka har vært veldig viktig for meg.

— Hva tenker du forbrukeren kan gjøre for å hjelpe de mindre bedriftene å overleve?

— Forbrukerne må velge hvordan de vil at sitt lokalsamfunn skal se ut. Hvis det ikke er så farlig for deg, så kan du kjøpe den blazeren på H&M. Men hvis du ønsker et hyggelig og sjarmerende Grünerløkka, så burde du velge å legge igjen penger i de uavhengige butikkene, mener Holmgren.

Bilde av Markveien i retning sentrum.
MARKVEIEN: I denne gaten lå butikken Ask og Embla i 22 år. FOTO: Brage Wesche Guttormsen

Aktivister på Grünerløkka

Allerede i 2020 tok aktivister på Grünerløkka initiativ til en kampanje. Målet var å øke bevisstheten rundt å kjøpe lokalt for å hindre de store kjedene å overta de populære lokalene i bydelen. I tiden etterpå opplyser den tidligere Ask og Embla-eieren at hun opplevde økt omsetning. Nå etterlyser hun igjen en bevisstgjøring rundt våre kjøpsvaner.

— Hvis ti mennesker hadde kjøpt et såpestykke hos meg til 79 kroner i stedet for å dra på REMA 1000, så hadde det utgjort en stor forskjell. De små butikkene er opptatt av å ikke overprodusere, og selge varer som er økologiske. I tillegg bruker de fabrikker som har Fair Trade-sertifikatene i orden, forteller hun.

— Det er det jeg prøver å lære sønnen min på 10 år: at om han ønsker seg noe, så er han nødt til å spare til det, legger hun til.

Holmgren måtte til slutt sykemelde seg som følge av den store belastningen. På spørsmål om hva hun vil savne mest, sier hun:

— Det er definitivt kontakten med kundene.

Utvikler næringsplan

Grünerløkka kultur- og næringsforening, Visit Løkka, er en non-profit organisasjon som jobber for å videreutvikle handel- og kulturaktiviteter i bydelen.

— Om gårdeiere får skattelette for å beholde lave husleier, så kan det hjelpe. Dette er et tiltak som brukes mye i utlandet, skriver Jan Robert Johnsen, leder for foreningen, i en e-post.

— Dessverre har vi de siste årene sett en negativ utvikling der små aktører forsvinner, ofte som følge av økte leiekostnader og konkurranse fra større kjeder. Vi jobber i disse dager med en næringsplan som vil gi økt fokus på dette, opplyser Gajaen Chandrasegaram (SV), leder for byutviklings- og næringskomiteen i bydel Grünerløkka.