Black Friday: Gratis reparasjon til butikkens 100 første kunder

Det er duket for Black Week i Bogstadveien. Langs Norges lengste handlegate bugner det av plakater som skriker tilbud. Samtidig velger flere aktører å satse på en grønnere tilnærming.

Lars (31) er butikksjef på Norrøna Concept Store Bogstadveien. 

I Norrøna-butikken på Majorstua er det ingen tilbudsplakater å se.

Hvordan ser deres Black Week ut?

– Den ser helt vanlig ut.

Butikksjefen Lars forteller at de bevisst velger å stå over spesielle tilbud under Black Week, da det er i tråd med deres visjon om å fremme en mer bærekraftig forbrukskultur. Som et alternativ til den tradisjonelle Black Week, tilbyr Norrøna et annerledes konsept for sine kunder på ukens flaggdag – Black Friday.

 – De første hundre kundene som kommer innom Norrøna House, vårt hovedkontor på Lysaker, får på fredag gratis reparasjon på produktene de kommer med.

Lars, butikksjef

– Vi ønsker ikke å bidra til unødvendig kjøpepress

Som en motsats til Black Week ønsker Norrøna å fremme en tankegang som handler om å reparere og fikse det man har, i stedet for å kjøpe nytt.

Lars utdyper at merkevaren hviler på prinsippet om holdbare og bærekraftige produkter, noe som også ligger til grunn for deres syn på Black Week – et standpunkt de opplever at kundene deres verdsetter.

– Vi opplever at veldig mange kunder hos oss setter pris på at vi har valgt å gjøre det sånn og føler egentlig at responsen er mest positiv, sier han.

Julepyntet – som perler på en snor henger julelysene stemningsfullt gjennom hele Bogstadveien.

Kvalitet fremfor kvantitet under Black Week

Hos Peak Performance i Bogstadveien er det derimot flere tilbud å finne. De ansatte stiller seg forståelige til at mange retter kritikk mot Black Week som et forbruksfenomen, men argumenterer for at det fortsatt er mulig å gjøre bærekraftige kjøp hos dem.

Ansatt i butikken, Elise, forteller at man får varer av kvalitet hvis man handler hos dem.

– Det som er fint ved å kjøpe på Black Week her, er at du får en jakke som du har i mange år, og som gjør at du ikke trenger å handle på Black Week igjen neste år, sier hun.

Elise fremhever verdien av å investere i klær av høy kvalitet som varer lenge, slik som slitesterke jakker som kan brukes gjennom flere år, som et alternativ til kortvarig forbruk.

Elise (28) og Rickard (41) er kollegaer på Peak Performance i Bogstadveien.

– Her handler man klær som man kan bruke ute på tur, og til mye forskjellig. Det blir ikke som fast-fashion hvor du bruker det én gang og så kaster du det igjen, sier hun.

– Er du en trofast Peak-fan så kan du få tak i veldig gode produkter hos oss, som du i tillegg får for en bedre pris, i stedet for å betale fullpris. Vinn-vinn, sier kollega Rickard smilende.