Black Friday: Gratis reparasjon til butikkens 100 første kunder
Det er duket for Black Week i Bogstadveien. Langs Norges lengste handlegate bugner det av plakater som skriker tilbud. Samtidig velger flere aktører å satse på en grønnere tilnærming.
I Norrøna-butikken på Majorstua er det ingen tilbudsplakater å se.
– Hvordan ser deres Black Week ut?
– Den ser helt vanlig ut.
Butikksjefen Lars forteller at de bevisst velger å stå over spesielle tilbud under Black Week, da det er i tråd med deres visjon om å fremme en mer bærekraftig forbrukskultur. Som et alternativ til den tradisjonelle Black Week, tilbyr Norrøna et annerledes konsept for sine kunder på ukens flaggdag – Black Friday.
– De første hundre kundene som kommer innom Norrøna House, vårt hovedkontor på Lysaker, får på fredag gratis reparasjon på produktene de kommer med.
Lars, butikksjef
– Vi ønsker ikke å bidra til unødvendig kjøpepress
Som en motsats til Black Week ønsker Norrøna å fremme en tankegang som handler om å reparere og fikse det man har, i stedet for å kjøpe nytt.
Lars utdyper at merkevaren hviler på prinsippet om holdbare og bærekraftige produkter, noe som også ligger til grunn for deres syn på Black Week – et standpunkt de opplever at kundene deres verdsetter.
– Vi opplever at veldig mange kunder hos oss setter pris på at vi har valgt å gjøre det sånn og føler egentlig at responsen er mest positiv, sier han.
Kvalitet fremfor kvantitet under Black Week
Hos Peak Performance i Bogstadveien er det derimot flere tilbud å finne. De ansatte stiller seg forståelige til at mange retter kritikk mot Black Week som et forbruksfenomen, men argumenterer for at det fortsatt er mulig å gjøre bærekraftige kjøp hos dem.
Ansatt i butikken, Elise, forteller at man får varer av kvalitet hvis man handler hos dem.
– Det som er fint ved å kjøpe på Black Week her, er at du får en jakke som du har i mange år, og som gjør at du ikke trenger å handle på Black Week igjen neste år, sier hun.
Elise fremhever verdien av å investere i klær av høy kvalitet som varer lenge, slik som slitesterke jakker som kan brukes gjennom flere år, som et alternativ til kortvarig forbruk.
– Her handler man klær som man kan bruke ute på tur, og til mye forskjellig. Det blir ikke som fast-fashion hvor du bruker det én gang og så kaster du det igjen, sier hun.
– Er du en trofast Peak-fan så kan du få tak i veldig gode produkter hos oss, som du i tillegg får for en bedre pris, i stedet for å betale fullpris. Vinn-vinn, sier kollega Rickard smilende.