Black week starter neste uke: – Altfor påtrengende før jul
Mandag neste uke starter Black week. Stovner senter lover tilbud på alt fra klær og sminke til elektronikkvarer og møbler. Vi har møtt folk på Stovner senter for å høre hva de synes.
- Nå starter straks Black week rundt om i landet, også på Stovner senter
- Se hvilke tanker folk gjør seg om den mye omtalte uka i videoen over
- Øker egentlig salget i november?
Black week gjorde ifølge VG sin fulle entre i Norge rundt 2010. Siden har uken blitt mer og mer kjent landet over.
Flere utnytter tilbudene
Emilie Sæter (20) pleier å se etter tilbud på elektronikkvarer under uken, og legger ikke skjul på at hun vanligvis synes disse varene er dyre. På spørsmål om hva det beste kjøpet hun har gjort under Black week er, kommer svaret raskt:
– Det er headsettet mitt, det kostet opprinnelig over to tusen kroner, og jeg fikk det til nesten halv pris.
Emilie benytter også Black week til å kjøpe julegaver. Hun sier at hun ikke pleier å se etter noe spesielt, men at hvis hun kommer over et godt tilbud på noe en bekjent kunne hatt bruk for, slår hun til.
Daniel Zan (18) liker også konseptet.
– Jeg liker at det er tilbud på mye forskjellig, man kan være heldig å få noe man ønsker seg til en billig penge, sier han.
Også Daniel gikk til innkjøp av et headset for noen år siden under Black week. Under årets uke legger han derimot frem at han ikke har sett for seg å kjøpe noe spesielt.
– Jeg jobber flere av dagene, men om jeg kommer over tilbud på noe av det kjæresten min ønsker seg, er det mulig jeg slår til, sier han og smiler.
Økende omsetningsvolum
Ifølge Statistisk sentralbyrå har omsetningsvolumet i detaljhandelen økt de siste årene. Detaljhandelen er varer den enkelte forbruker kjøper. Det er altså ikke varer som kjøpes i store menger til bedrifter, men varer enkeltpersoner kjøper til privat bruk.
SSB legger store tilbudskampanjer som Black week, og den tradisjonelle julehandelen til grunn for økningen som de siste årene har funnet sted i november.
Black week er ifølge Emilie og Daniel en uke hvor man kan spare penger og gjøre gode kjøp, mens andre synes hele konseptet kan bli litt for mye.
Ifølge en undersøkelse gjort av Prisjakt i starten av oktober kommer det frem at hele 59 prosent ikke stoler på butikkenes tilbud under Black week. Det er en oppgang fra fjorårets måling som landa på 43 prosent. Prisjakt viser til flere faktorer som kan ha påvirket folks mistillit til butikkene som prisjuks, utydelig regler rundt uka, samt at flere ser ut til å ønske å bruke mindre penger under årets Black week.