Black Week starter neste uke – Det er mulig jeg slår til
Mandag neste uke starter Black week. Stovner senter reklamerer for alt fra møbler og elektronikkvarer, til klær og sminke. Hør hva folk tenker om den omtalte uka.
- Nå starter straks Black week rundt om i landet, også på Stovner Senter.
- Hør hva folk tenker om uka i videoen lengre ned i saken.
- Øker egentlig salget i november?
Blackweek gjorde ifølge VG sin fulle entre i Norge rundt 2010. Siden har uken blitt mer og mer kjent landet over. På Stovner senter er det flere som ser frem til å benytte seg av tilbudene:
Hva utnytter folk under blackweek?
Emilie Sæter (20) pleier å se etter tilbud på elektronikkvarer under uken, og legger ikke skjul på at hun vanligvis synes disse varene er dyre. På spørsmål om hva det beste kjøpet hun har gjort noen sinne under Black week er, kommer svaret raskt: – Det er headsettet mitt, det kostet opprinnelig 2500, og jeg fikk det til nærmere halv pris.
Emili benytter også Black week til å kjøpe julegaver. Her legger hun frem at hun ikke pleier å se etter noe spesielt. Men at hvis hun kommer over et godt tilbud på noe en bekjent kunne hatt bruk får, slår hun til.
Som du kanskje så på videoen er Black week ifølge noen en uke hvor du kan spare penger, og gjøre gode kjøp, mens andre synes hele konseptet er påtrengende, og rett og slett for mye.
Daniel Zan (18) liker konseptet – Jeg liker at det er tilbud på mye forskjellig, man kan være heldig å få noen man ønsker seg til en billig penge. Også Daniel gikk til innkjøp av et headset for noen år siden under Black week.
Under årets uke legger han derimot frem at han ikke har sett for seg å kjøpe noe spesielt – Jeg jobber flere av dagene, men om jeg kommer over tilbud på noe av det kjæresten min ønsker seg, er det mulig jeg slår til.
Omsetningsvolumet har økt de siste årene
Ifølge Statistisk sentralbyrå har omsetningsvolumet i detaljhandelen økt de siste årene. Detaljhandelen defineres som varer den enkelte forbruker kjøper. Det er altså varer som ikke kjøpes i store menger til bruk i en bedrift eksempelvis. Men varer du og meg kjøper til privat bruk.
SSB legger store tilbudskampanjer som Black week, og den tradisjonelle julehandelen til grunn for økningen som de siste årene har funnet sted i november.
Ifølge en undersøkelse gjort av prisjakt i starten av oktober hevder hele 59% at de ikke stoler på butikkenes tilbud under Black week. Det er en oppgang fra fjorårets måling som landa på 43%. Prisjakt viser til flere faktorer som kan ha påvirket folks mistillit til butikkene. Her viser de til prisjuks, utydelig regler rundt uka, samt at flere ser ut til å ønske å bruke mindre penger under årets Black week.