#NoLo-trenden øker
Sagene Bryggeri AS er en av flere lokale bryggeri som startet julesalget tidlig. Tall viser at færre unge kjøper alkoholholdige drikker
Juleølsalget minker
Sagene Bryggeri ser økt interesse for alkoholfritt
#NoLo-trenden vokser.
Juleøl - salget er avtagende
Jeg har vært på Sagene Bryggeri AS og intervjuet daglig leder, Knut Johannesen.
– Hvorfor tror du salget minker?
– Muligens fordi det bare selges i perioder, sier Johannesen spørrende.
Sagene Bryggeri begynte tidlig i november å selge juleøl.
Johannesen forteller at det er flest mellom 25 år til 60-70 åringer som drikker juleøl.
– Juleølen er litt mørk, så vi sikter oss mot den eldre aldersgruppen
Han forklarer også at det er en stor økning i salg av alkoholfri øl og lys øl blant unge. Han forteller at smaken på den alkoholfrie ølen er nesten lik som smaken på vanlig øl, og dermed så utgjør det ikke så stor forskjell.
– Å holde en ølflaske er nesten viktigere enn hva som er i flaska, det fjerner kanskje litt av drikkepresset, sier han.
Trenden bekreftes
#NoLo handler om å ikke drikke alkohol (No), eller drikke alkohol med lav alkoholprosent (low).
Vinmonopolet solgte drøyt 43,5 millioner liter i første halvår, en nedgang på 4 prosent eller 2 millioner liter fra samme periode i fjor.
Å drikke alkoholfritt øl eller øl med lav alkoholprosent trender, og trenden fortsette bare å øke. Vinmonopolet skriver på sin nettside at salget av alkoholfritt øl øker.
Avogtil er en alkoholvettorganisasjon, og har skrevet følgende på deres nettside: Trenden er hovedsakelig drevet av en økt bevissthet rundt helse og velvære. I tillegg lever unge voksne i en tid hvor deres liv fanges på kamera og deles i sosiale medier. Ved å velge drikker med lav eller ingen alkoholprosent, beholder de kontrollen, og sikrer en mer produktiv og behagelig morgendag.
Jeg har kontaktet Ragnhild Kaski, generalsekretær i Avogtil.
– Hvordan tror du at "NoLo -trenden vil utvikle seg?
– Det Sagene bryggeri opplever, er det flere produsenter som nå ser: Etterspørselen etter gode alkoholfrie alternativer vokser! Vinmonopolet setter stadig salgsrekorder på alkoholfritt, og dagligvarebutikkene merker det også. Det er gledelig!
Kashi svarer at hun tror #NoLo-trenden bare vil fortsette.
- NoLo handler både om alkoholfrie, men også produkter med lav alkoholprosent. Men jeg tror nok ikke de alkoholfrie alternativene vil ta over for alkoholen, men forhåpentligvis ta en større del av markedet. Og når produsentene merker at det er etterspørsel, strekker de også seg lengre i å utvikle og tilby nye og spennende produkter, sier Kaski.
Knut Johannesen sier at det ikke gjør noe for bryggeriet at salget av alkoholfritt øl øker.