Utsolgt på tre timer

Den nyåpnede kaffebaren Daegens har hatt braksuksess. Men det er ikke kaffen folk snakker om – det er kardemommebollene.

En mann bak disken

Anta Stinnerbom har drømt om å åpne et eget sted i flere år. Han tegnet skissene på Daegens for fem år siden.

 

Kort oppsummert

  • Kardemommebollene på Daegens er blitt omtalt som en av Oslos beste
  • Vink var tidlig ute med å anbefale stedet og dagen etter var bollene utsolgt
  • Bollene er laget på surdeig, så det er en litt mer krevende prosess å oppskalere mengden
  • Vink er bevisst på effekten en god anmeldelse kan ha
  • For to uker siden åpnet kaffebaren Daegens på Sandaker. Det har strømmet til med folk som har lyst til å prøve det som omtales, av blant annet Vink, som en av Oslos beste kardemommeboller.

    – Dette er først og fremst en kaffebar, med kaffemaskinen fra La Marzocco som kronjuvel. Baking er hobbyprosjektet mitt, så det er litt komisk at det er det som har tatt av, sier Anta Stinnerbom, som driver stedet.

    Kjempestas

    27-åringen fra Nesodden har tidligere studert økonomi og jobbet i kaffebar. Men å åpne sitt eget sted har vært en drøm lenge:

    – Det er gøy å representere noe jeg har laget og synes er godt. At andre også synes det er godt, er jo kjempestas. Men det er litt overveldende med så mye oppmerksomhet.

    Kø utenfor bakeri
    Daegens har hatt nesten 1000 besøkende på to uker og rekorden er 210 boller solgt på tre timer. Foto: Sara Daae

    Utsolgt

    Vink, som er en "Osloguide" fra Aftenposten, var tidlig ute med å anbefale stedet. De publiserte saken om at bollen var en av Oslos beste kardemommeboller.

    – Tror du Vink har bidratt til at det har kommet så mange mennesker?

    – Det er definitivt en av årsakene. Det var en snakkis før det, men da Vink skrev om bollene var de utsolgt dagen etter, forklarer Stinnerbom.

    – Også kom han Tiktokeren, "Mankegard". Han advarte om at jeg nå måtte gå fra å lage 1 til 2 kilo med bolledeig til å lage 10 kilo. Hvertfall.

    Etter at han hadde vært der?

    – Ja. Og det hadde han ganske rett i, sier Stinnerbom.

    Bilder av telefoner som viser Daegens
    Nyheten om bollene spredde seg fort på sosiale medier. Foto: Sara Daae

    Fra 30 til 100

    Fordi bollene er laget på surdeig, så er det litt mer krevende å oppskalere bollemengden.

     – Det tar ikke så lang tid, men man ligger på en måte tre dager foran. Så å gå fra å lage 30 boller til 100 boller tar et par dager, forklarer Stinnerbom.

    – Etter at Vink hadde vært her og det kom så mange, så tar det litt tid å lage flere boller. Jeg kan ikke bare gå på butikken og kjøpe mer gjær. Man må være tålmodig og ha fokus, og det liker jeg.

    Et hus
    Stedet ligger på Sandaker i godt selskap av Villa Paradiso, Agora og Det Andre Teatret. Foto: Sara Daae.

    Mye smør

    På spørsmål om hva som er spesielt med hans kardemommebolle, svarer han momentant:

    – Det er sikkert det at den inneholder mye smør. Det er surdeig, som gir litt syrligere smak. På toppen er det sukkerlake med sitron og stjerneanis. Også litt smør på toppen igjen. Så det blir syrlig, litt fettete og klissete. Akkurat det man liker.

    – Også kverner jeg fersk kardemomme, som gir god smak.

    Lærer av YouTube

    Stinnerbom har tidligere jobbet med kaffe, men ikke som baker. Han tror ferdighetene kommer fra egen interesse:

    – Da jeg begynte å bake, var det ikke noe bra. Det var masse feil og frustrasjon, men siden jeg var interessert, så fortsatte jeg. Jeg ser mye på YouTube og prøver å lære. Titter litt inn i ovnen mens ting skjer.

    – Jeg tror interessen er det som er nøkkelen.

    En smilende dame
    Siran Øzalp Yildirim på kontoret til Vink. Foto: Sara Daae

    Symfoni av smaker

    Journalen tok en prat med Siran Øzalp Yildirim, matanmelder i Vink, for å spørre henne hva de ser etter i Oslos beste kardemommebolle:

    – Det må jo være en kjempegod bolle i seg selv. Den må kanskje være litt annerledes og ha en god sammensetning av salt og søtt, med en ordentlig god kardemommesmak.

    Selv om bollen på Daegens ikke har inngått i en offisiell test hos Vink, er Yildirim helt sikker på at den hadde vært i toppen:

    – Det var en symfoni av smaker i én og samme bolle. Det var skikkelig deilig. Han hadde tenkt litt utenfor boksen, og det engasjerer meg alltid.

    "Vink-effekten"

    Yildirim forteller at Vink er bevisst på effekten en god anmeldelse kan ha:

    – Hvis vi gir en veldig god karakter, så prøver vi å si ifra at det kan være lurt å være forberedt.

    Hun forteller om en kebabtest de gjennomførte, hvor eieren fikk kjenne på effekten av en god anmeldelse:

    – Det var en litt ukjent kebabsjappe som gikk av med seieren og vi sa ikke i fra før vi publiserte. De fikk kjenne på trøkket ganske kraftig, og det fikk vi tilbakemelding på.

    Skilt på bygning
    På TikTok når Vink ut til et par hundre tusen. Foto: Sara Daae.

    Håper han fortsetter å utvikle seg

    For Daegens har ordet "bakeri" spredd seg i sosiale medier. Vink har også brukt denne beskrivelsen. Ifølge driveren selv, så er det en kaffebar. På spørsmålet om hva Yildirim tenker om dette, svarer hun:

    – Der ser man jo hvor mye makt det er i språket. Men han har jo gjort noe som skiller seg ut, og det er jo baksten hans. Så jeg skjønner hvorfor tanken om at det er et bakeri sprer seg.

    – Han er god på kaffe, men jeg håper han fortsetter å utvikle bakeegenskapene sine, for der er han også god, smiler Yildirim.