Normalisering av steroidebruk - peker på TikTok

En studie fra Antidoping Norge viser at flere unge nordmenn mener at bruk av anabole steroider er greit. Hele 26% av gutter i alderen 13 til 19 svarte i fjor at det er greit å ta anabole steroider.

Algoritmene på TikTok gjør at man får opp mer av det som interesserer deg. Her får en gutt opp treningsinnhold.

TikToks algoritmer gjør at brukerne får opp mer av det som interesserer dem.

I en studie gjennomført av Antidoping Norge svarte over 1 av 4 gutter mellom 13 og 19 år at de synes det er greit å ta anabole steroider i forbindelse med trening. Av deltakerne var over 70% ukentlig i fysisk aktivitet. Antidoping er overrasket over at så mange er positive til anabole steroider.

Morten Heierdal jobber som fagrådgiver for folkehelse i organisasjonen Antidoping. Han tror det er flere faktorer som gjør at så mange unge mener det er greit å ta anabole steroider og han mistenker at en av dem er bruken av sosiale medier. Han trekker særlig frem appen TikTok.  

TikTok har ekstremt effektive algoritmer som raskt fanger opp hva slags bilde man har av ting.

Heierdal

Selv er ikke Heierdal på TikTok lenger, men det finnes flere treningsinfluencere som regelmessig bruker TikTok for å fremme trening. Blant dem finner vi tvillingene Emil og Silas Vasstrand, eller Funkytwins. Deres felles profil på TikTok har over 71 tusen følgere og 1,6 millioner likerklikk.

– Det eneste jeg kan tenke meg som gjør at så mange unge tenker at steroider er greit, er at det er en enklere måte å få store muskler på, som jeg tror flere i dag ønsker seg, forteller Emil Vasstrand.

Emil, Noah og Silas Vasstrand på trening
Emil, Noah og Silas har trent sammen i mange år og tar stor avstand fra steroidebruk. Foto: Privat

En ny rapport fra medietilsynet viser at nesten 60% av barn og unge mellom 9 og 18 år bruker TikTok regelmessig. Appen bruker algoritmer for å finne ut hva slags innhold brukerne deres liker å se. Man får opp innlegg som ligner på det man har likt, kommentert eller sett på litt lenger enn de andre innleggene.

Ekkokammer

– TikTok oppfatter det bildet man har på det perfekte utseende og nærer det ved ekstremt effektive algoritmer. Man kan fort bli fanget i et ekkokammer, få veldig ensidig informasjon og rett og slett feil oppfatning av hvordan ting fungerer, forteller Heierdal.

NRK gjorde en test for å sjekke hvor fort algoritmene tok over. De lagde en falsk profil og programmerte en robot som skulle bla gjennom tiktok og like eller se litt lenger på innhold om trening. Etter bare to og en halv time kom det første innlegget om steroider. En muskuløs mann informerte om de tre anabole steroidene som er tryggest å bruke. På dag tre hadde roboten sveipet i omtrent fem timer totalt. Da var over 90% av alt innholdet om å bli større og sterkere – ikke sunnere eller sprekere.

– På TikTok lager vi litt treningsinnhold og gjør utfordringer sammen, men mye går ut på å være fysisk aktiv, forklarer Vasstrand.

Videre forteller han at han selv merker algoritmene og får opp mye treningsrelatert innhold.

– Det hender det dukker opp noen som jeg ser har tatt steroider uten at de snakker om det. Man legger godt merke til det om man er kjent med trening, man ser at de har unormalt store muskler. Jeg tar heller tips fra noen som ser naturlige ut fordi tips fra en på steroider kun hjelper dem som også tar steroider, fortsetter han.

Ingen skam

Heierdal mener appen bidrar til en endring av synet på anabole steroider når folk snakker helt åpent om det uten skam.

– Algoritmene er så effektive at de finner ut med en gang hva du er interessert i, men klarer ikke å vise motivasjon eller sunne veier, men rett inn på anabole steroider og solbrune kropper. Det er ikke helt heldig at unge mennesker som vil ha treningsresultater og som ikke kan nok om trening, velger TikTok som informasjonskilde. Det går ofte dårlig, det er alltid det mest ekstreme som dukker opp, mens innholdet fra ekte og gode aktører ikke kommer fram.

En graf som viser hvor mange i ulike aldre som er på TikTok
Grafen viser at 20% av barn mellom 9 og 11 år bruker TikTok til tross for at appen har 13-års aldersgrense. Foto: Ellen Ødegaard

– Det forundrer meg ikke at de under 13 bruker det, men jeg synes 13 er tidlig nok for noe så avhengighetsskapende. Eksperter har vist at en del av hormonene som utsløses ved rus, også utløses ved bruk av avhengighetsskapende sosiale medier, opplyser Heierdal.

Videre forklarer han at han har hatt disse samtalene med flere foreldre. Han forteller at mange barn sier at de må ha TikTok for å ikke gå glipp av samtalene på skolen.  

– Jeg mener at TikTok kan være gøy og underholdene hvis du bruker appen på riktig måte, i moderate mengder og ikke som eneste kunnskapskilde. Om du har en sårbarhet, blir det plukket opp og matet av algoritmene, og du havner fort i et ekkokammer, fortsetter Heierdal.