Suksess med egenprodusert refleks: – En lys vei videre!

Refleksen sendte tenåringsguttene fra Nydalen videregående skole rett til finalen i fylkesmesterskapet. Trygg Trafikk er positive til ungdomsbedriftens finale-produkt.

Unge gutter sitter ved en pult og snakker om ungdomsbedriften sin

Guttene fra BrightNight UB er spente på finalen som ligger rett rundt hjørnet.

Lange arbeidsdager og hard jobbing resulterte til slutt i finaleplass, noe de unge elevene er svært fornøyde med.

– Det var store glis da vi kom videre til finalen, sier Magnus Børke Aase.

– Vi dekker et stort hull i markedet

Aase er en av de fem guttene som jobber i ungdomsbedriften BrightNight UB. Elevene opprettet bedriften i regi av skolen, men er tydelige på at de gjør alt selv.

– Vi har fikset alt fra idé til prototyper til samarbeidspartnere helt selv, påpeker Benjamin Blix Langsrup.

Produktet som guttene sammen har utviklet, er en ny type refleks.

– Det var et stort hull i markedet, og det bestemte vi oss for å fylle, forteller Aksel Nørgaard Oulie.

Ung gutt viser frem sin egenproduserte refleks.
Daglig leder Aksel Nørgaard Oulie (17) viser stolt frem refleksen han har produsert sammen med resten av gjengen i BrightNight UB. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

Ifølge daglig leder Oulie oppsøkte de flere ulike markeder. Elevene skjønte raskt at det var en stor åpning i refleks-markedet.

– Vi så at det ikke fantes en slik type refleks som vi nå har laget, legger Oulie til.

Videre forteller elevene at de ble ekstra oppmerksomme på hvor få som bruker refleks i mørketiden. Spesielt la de merke til mangelen på lys da de øvelseskjørte.

– Etter vi så rundt oss og oppdaget at nesten ingen bruker refleks, begynte vi å spørre rundt om hvorfor folk ikke bruker det. Det var da vi skjønte at folk føler de ofte glemmer eller mister refleksene, i tillegg til at de fleste reflekser ikke ser særlig fine ut, forteller Aase.

Stor tro på fasjonable reflekser

Da ungdomsbedriften valgte å ta tak i problemet, var det bare å innstille seg på flere måneder med mye jobbing. Drøye to måneder senere står de klare med et ferdig produkt.

– Refleksene våres er fasjonable, smiler daglig leder Oulie.

Han tydeliggjør også at BrightNight UB sitt produkt er enklere på mange områder.

– De er lette å huske og vanskelige å miste!

Refleksene festes nemlig på sekker og bagger med hjelp av en borrelås. Nettopp dette mener tenåringsguttene gjør at deres produkt er et bedre valg enn andres.

– Det er jo kanskje litt nisje produkt, men likevel dekker det en stor kundegruppe, fortsetter Oulie.

Ung gutt med brunt hår som smiler litt
Som daglig leder i ungdomsbedriften, sørger Oulie for at alt går på skinner. Når Journalen er innom, tok han på seg ansvaret for å svare på spørsmål og videreformidle resten av guttenes perspektiver. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

– Bruker dere refleks da?

– Ja, sier alle i kor og noen finner frem sin refleks.

Likevel innrømmer noen av dem at de ikke var like flinke til å bruke refleks før BrightNight UB ble til. Aase drar frem en "typisk" refleks som bevis for hvorfor noen kanskje velger å ikke bruke det:

– Et helt forferdelig produkt!

Ambisjoner om pallplass

I Fylkesmesterskapets finale samles de beste ungdomsbedriftene i ulike kategorier for å kjempe om den gjeve førsteplassen.

Guttene fra Nydalen videregående deltar i regnskaps-kategorien. Av 150 mulige konkurrenter er de én av seks finalister.

Unge gutter som viser frem reflekser.
Fra venstre: Benjamin Blix Langsrup (18), Magnus Børke Aase (17), Edvard Sigmundstad (17), Herman Sandvig Vindedal (17) og Aksel Nørgaard Oulie (17) dannet ungdomsbedriften BrightNight UB for kun noen få måneder siden, men har allerede investert utallige timer med arbeid. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

Nå nærmer finalen seg med stormskritt, men guttene i BrightNight UB lar likevel ikke nervene overta.

– Vi har allerede gjort intervjuet som avgjør vinneren, og det gikk veldig bra, sier daglig leder Oulie.

Gode forberedelser var trikset for å eliminere nerver, ifølge elevene. I tillegg har de satt stort fokus på intern opplæring.

Til tross for rolige sinn inn mot finalen, legges det ikke skjul på at de er svært spente.

– Konkurransen er hard! Det er vi fullt klare over, sier Langsrup og ser bort på resten av gjengen.

Dette er alle guttene helt enige med, men det stopper dem ikke fra å ha ambisjoner om pallplass.

– En lys vei videre

Når BrightNight UB får spørsmål om hvordan veien videre ser ut, byr Aase på med et lurt svar:

– Veien videre er lys!

Dobbeltbetydningen i svaret får de andre guttene til å flire.

Daglig leder Oulie forteller at de ønsker å tilegne seg flere samarbeidspartnere. Blant annet har de håp om å samarbeide med Statens Vegvesen og Statkraft. I tillegg har guttene planer om å donere hele 25 prosent av sitt overskudd til Trygg Trafikk, som de også ønsker å få til et fremtidig samarbeid med.

– Fylkesmesterskapet kan gi oss gode muligheter fremover, spesielt hvis vi vinner, fortsetter Oulie.

De aller beste ungdomsbedriftene blir nemlig sendt videre til NM, noe guttene i BrightNight UB håper kan skje med dem.

Unge gutter som holder en presentasjon
Guttene i BrightNight Ub er godt i gang med forberedelsene til finalen. Blandt annet øver de mye på å pitche produktet sitt. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

– Hva har vært det gøyeste med hele prosessen?

– Det er så gøy! Og all den harde jobbingen, både på og utenfor skoletid, er veldig verdt det til slutt, svarer Langsrup.

Resten av gjengen skyter inn kommentarer om hvor gøy det er å gjøre noe utenom vanlig skole, samt at de får en smak på et profesjonelt arbeidsliv.

Flere ulykker på vinterhalvåret

Ann-Helen Hansen som er prosjektleder for refleks i Trygg Trafikk, er positiv til at ungdomsbedrifter setter fokus på tiltak som er bra for trafikksikkerheten.

– Vi syns det er supert at ungdomsbedrifter setter fokus på tiltak som er bra for trafikksikkerheten, skriver hun i en e-post.

Hun påpeker også at ungdom vanligvis har lite fokus på å bruke sikkerhetsutstyr som refleks og hjelm. Ifølge Hansen viser nasjonale tellinger at ungdom mellom 12 og 17 år er blant de som er dårligst på å bruke sikkerhetsutstyr som hjelm.

– Hvis ungdomsbedrifter kan bidra til å øke bruk av refleks er det fantastisk, fortsetter hun.

Prosjektlederen kan også meddele at det er flere fotgjengerulykker på vinterhalvåret sammenlignet med sommerhalvåret. Denne forskjellen kobler hun opp mot fotgjengernes synlighet:

– Det å bli sett i tide er avgjørende for å kunne reagere i tide. Vi vet jo at fotgjengere er vanskeligere å oppdage i mørke omgivelser når de selv bruker mørkt yttertøy.

– Altfor mange glemmer refleks

– Refleksbruk er personlig verneutstyr, tydeliggjør Hansen.

Hun påpeker videre at det er strenge krav for testing og merking av refleks. De strenge kravene sørger for at refleks-brukere skal vite at refleksen virker som den skal, nettopp ved å sende lyset tilbake til lyskilde, ifølge prosjektlederen.

– Refleksens hovedoppgave er å synliggjøre fotgjengere, syklister og andre trafikanter. Det å se hverandre i trafikken er avgjørende for god samhandling.

Refleks festet på en sekk
Herman Sandvig Vindedal (17) demonstrerer hvordan refleksen festes på sekken. Foto: Amalie Nordbø Odiin.

Når Hansen får spørsmål om hva Trygg Trafikk ønsker å si til de som ikke bruker refleks, skriver hun samsvarende med ungdomsbedriften fra Nydalen videregående skole.

– Alle vet at refleks virker, men det er altfor mange som glemmer den.

BrightNight UB var tydelige på at nettopp dette var hovedgrunnen for hvorfor de ønsket å satse på en ny type refleks. Refleksen deres festes på bagger og sekker, noe som Hansen gir utrykk for at er en god idé.

– Finn frem reflekser og fest dem på vesker, bagger og yttertøy.

– Er det et sted du vil bli sett, så er det i trafikken, fremhever prosjektlederen avslutningsvis.