Amerikanske bedrifter frykter for fremtiden: — Ekstremt utfordrende

Trump-administrasjonen har pålagt toll på alle utenlandske varer som importeres til USA. Grunnleggerne av spillet Paddlesmash forteller om kraftige kostnadsøkninger som en konsekvens.

Paddlesmash oppfinnerene på Shark Tank

Tim Swindle og Scott Brown (avbildet i midten) viser frem sitt nye spill Paddlesmash på TV-programmet Shark Tank. 

I løpet av den siste måneden har USAs president Donald Trump innført toll på importvarer fra alle land.

Det er innført 15 prosent toll på varer fra Norge, 25 prosent toll på varer fra EU og 145 prosent toll på varer fra Kina. I tillegg til en minste tollsats på 10 prosent på alle land.

Når varer kommer inn i USA, betales tollen av den som importerte varene.

Siden importvarer er en del av produksjonen til de fleste selskaper stasjonert i USA, øker nå produksjonskostnadene for mange amerikanske bedrifter.

Tim Swindle og Scott Brown er grunnleggerne av det amerikanske selskapet Paddlesmash.

De forteller om økonomisk press for bedriften sin som følge av tollen.

— Vi produserer produktene våre hovedsakelig i Kina og har nå sett en plutselig sterk økning i produksjonskostnadene. Opp mot 25 prosent i noen tilfeller. 

Oppfinnerne av paddlesmash
Paddlesmash er en blanding av Pickeball og Spikeball. Spillet blir nå mye dyrere å produsere for grunnleggerne Tim Swindle (venstre) og Scott Brown (høyre). FOTO: Cristopher Willard/ ABC

Etter disse uttalelsene fra Swindle og Brown har tollsatsen for Kina økt kraftig nok en gang.

Hyppige endringer

Trump-administrasjonen har gitt svært sprikende informasjon om tollsatsene.

Særlig tollsatsene for Kina har endret seg nærmest fra dag til dag. Trump varslet først 20 prosent toll på kinesiske importvarer, så 54 prosent, så 104 prosent, så 145 prosent.

Paddlesmash-duoen Swindle og Brown uttrykker særlig frustrasjon over de mange ulike beskjedene fra USAs president.

— Det er ekstremt utfordrende. Usikkerheten gjør det vanskelig å planlegge. En dag budsjetterer vi basert på 10 prosent toll og neste dag er det 25 prosent. Usikkerheten påvirker tidsplanen, pengestrømmen og til og med markedsstrategien vår, sier Swindle og Brown.

Tidslinje

4. mars: USA innfører 25 prosent toll på varer fra Canada og Mexico.

5. april: USA innfører 10 prosent toll på varer fra alle land.

9. april: USA øker tollsatsene for 60 land. EU får 20 prosent, Norge får 15 prosent, Kina får 104 prosent.

10. april: USA innfører 145 prosent toll på varer fra Kina. For de fleste andre land innføres 90-dagers tollstans, men en tollsats på 10 prosent består fortsatt for landene.

Handelskrig

Trumps innføring av toll på alle utenlandske varer blir omtalt som starten på en handelskrig.

Trump kaller avgiftene han nå pålegger for "gjengjeldesestoll". Han sier at tollen innføres fordi andre land innførte toll på amerikanske varer først.

USAs president Donald Trump er statsoverhode for landet som importerer mest i verden. Foto: Gage Skidmore.

Når USA velger å øke tollen svarer flere av landene ved å øke tollsatsene på amerikanske varer. Dette gjør de for å beskytte egen økonomi og handel på bekostning av motparten.

Påvirker små bedrifter

Finansprofessor Richard Priestley forteller at tollsatsene vil påvirke små amerikanske bedrifter på flere måter.

Først og fremst vil de merke en direkte påvirkning. 

— Dersom en bedrift importerer varer fra land som er pålagt toll, vil kostnadene deres øke tilsvarende tollsatsen. Med en tollsats på 100 prosent vil de betale 100 dollar for produktet til leverandøren i land X, og deretter ytterligere 100 dollar i toll til den amerikanske staten. Det betyr at varen nå koster 200 dollar å produsere i stedet for 100 dollar, forteller Priestley.  

I tillegg til den direkte påvirkningen på prisene, handler det også om økt usikkerhet rundt fremtidige økonomiske forhold.

— Som en konsekvens av Trump-administrasjonens tollpolitikk vil bedrifter trolig vente med å investere og ansette folk fram til situasjonen blir mer forutsigbar. Dette hemmer økonomisk vekst, sier Priestley.

Finansprofessor Richard Priestley
Richard Priestley er finansprofessor på BI. FOTO: (privat)

Ønsker økt produksjon i USA

Trump-administrasjonen begrunner den økende tollen med at den skal styrke amerikansk produksjon. Trump ønsker at flere varer skal produseres innenlands, i stedet for å importeres fra utlandet.

Tollene skal altså fremme amerikansk produksjon og samtidig redusere USAs enorme handelsunderskudd.  

Amerikansk flagg som vaier i vinden.
Donald Trump gikk til valg på å sette amerikanske interesser først. Foto: Noah Wulf/Wikimedia.

Tim Swindle og Scott Brown forteller at det nærmest er umulig for dem å produsere produktene sine i USA.

— I praksis er det utrolig vanskelig. Infrastrukturen for å produsere delene vi trenger er mye mer utviklet og kostnadseffektiv i land som Kina og Vietnam.

Swindle og Brown forteller videre at amerikansk produksjon både er dyrere, mindre spesialisert og mindre fleksibel.

— Hvis det skal være overkommelig for amerikanske familier å betale prisen for produktene våre, så er det ikke mulig å produsere i USA for øyeblikket.

Økt proteksjonisme?

Tendensene i denne typen politikk kan ligne på proteksjonisme. Det handler om handelspolitiske forsøk på å beskytte innenlands produksjon mot utenlandsk konkurranse.

Finansprofessor Priestley tror ikke at en global bevegelse med proteksjonisme er noe å frykte i nær fremtid.

— Det finnes ingen bevis for en bredere bevegelse i denne retningen. Det ser ut til å være en Trump-politikk, forteller Priestley

— Det er klart fra både økonomisk dokumentasjon og økonomisk historie at toll og proteksjonisme ikke fungerer. Så alle vet at de ikke vil oppnå sine mål. Derfor ville det overraske meg sterkt om det oppstod en global proteksjonistisk bevegelse, understreker Priestley.

Drastiske tiltak

Duoen bak Paddlesmash har allerede iverksatt store endringer for å møte utfordringene de høye tollsatsene mot Kina medfører.

— Vi flytter produksjonen vår til Vietnam som en langsiktig løsning. Dette vil fjerne litt risiko og gi oss mer økonomisk stabilitet, forteller Brown og Swindle.

Tross utfordringene som nå har oppstått, ser duoen fortsatt optimistisk på fremtiden.

— Tollen har definitivt endret hvordan vi tenker rundt veksten og driften vår. Men vi har stor tro på teamet vårt og evnen vår til å tilpasse oss, uansett hvilke tollendringer som måtte skje videre.