Norske filmproduksjoner reiste til Sør-Afrika - nå risikerer de å miste produksjoner til andre land
Sør-Afrika har klart å tiltrekke seg mange internasjonale prosjekter, inkludert flere skandinaviske filmer som «Før mørket». Samtidig har filmindustrien i landet møtt utfordringer. En støtteordning som skal være tilgjengelig, beskrives av den sørafrikanske produsenten Marlow De Mardt som ikke fungerende.
Filmen «Før mørket» ble produsert i Sør-Afrika. Filmen foregår i Den sentralafrikanske republikken da borgerkrigen brøt ut i 2013. Det var det ikke et reelt alternativ å produsere filmen der. Likevel bestemte de bak «Før mørket» å besøke landet.
– Vi visste allerede da at vi ikke kunne filme der, på grunn av urolighetene i landet. Så vi dro med en liten gruppe, bare for å se hvordan landet så ut og føltes, forteller Føsker.
Klarer å stå inn for andre Afrikanske land
Sør-Afrika ble fort det beste alternativet.
Hugo Hagemann Føsker er produsent for dette prosjektet, han forteller at de har hatt gode erfaringer med å produsere i Sør-Afrika.
– Først tenkte vi at vi kunne prøve å gjenskape Den sentralafrikanske republikken hvor som helst i verden, men når vi jobbet med det, fant vi fort ut at det hadde blitt en kjempelogistikkjobb, særlig når det gjaldt å finne de riktige statistene og de riktige skuespillerne til filmen. Vi snakket med flere land, men det endte opp med at Sør-Afrika fort ble det mest økonomisk gunstige og det mest praktiske, forklarer Føsker.
Totalt var det nesten hundre personer involvert i filmproduksjonen nede i Sør-Afrika, dette var hovedsakelig sørafrikanske skuespillere og stab, altså de som jobber bak kamera.
– Vi var to produsenter, en fotograf, en regissør, to norske skuespillere, en svensk skuespiller og tre franske skuespillere, som dro ned til Sør-Afrika.
Resten var fra Sør-Afrika.
– Det er massevis av produksjonsselskap i Sør-Afrika. Disse har kontakt med lokal stab og lokale kastere, forteller Føsker.
Mellom november 2023 og juni 2024 tiltrakk Sør-Afrikas filmindustri seg 2,52 milliarder rand i internasjonal investering, dette tilsvarer mer enn 1,4 milliarder norske kroner, sier statistikk utgitt av Film Industry Visa Assistance and the Commercial Producers Association of South Africa.
Marlow De Mardt er utøvende produsent og eier av det sørafrikanske produksjonsselskapet DO PRODUCTIONS som samarbeidet med Fantefilm under produksjonen av «Før mørket».
Hun mener det er flere grunner det har blitt mye samarbeid med sørafrikanske produksjonsselskaper.
–Vi er veldig flinke til å stå inn for andre land, særlig andre afrikanske land. Det er mange fra afrikanske naboland som emigrerer til Sør-Afrika. Opp gjennom årene har det blitt etablert castingbyråer som tilbyr folk fra disse svært ulike delene av Afrika, så du får det rette språket, det rette utseendet og det rette kulturelle uttrykket for filmen.
Hun forteller at klimaet i Sør-Afrikas også gir landet en sterk fordel. Mange prosjekter legges til Sør-Afrika nettopp fordi årstidene er motsatt av de i Norge. Dette er spesielt tydelig innen reklamebransjen, hvor sommerkampanjer til den nordlige halvkule kan filmes mens det fortsatt er vinter der.
Også Sør-Afrikas valutakurs har vært fordelaktig for filmindustrien, særlig når det gjelder europeiske land som bruker euro som valuta og amerikanske produksjoner.
Til slutt peker hun på en «can do attitude», og et høyt nivå av profesjonalisme.
De Mardt har hovedsakelig jobbet sammen med produksjoner fra Nord-Europa, men også flere amerikanske produksjoner har blitt produsert i Sør-Afrika, filmer som Tomb Raider, The Kissing Booth og Bloodshot, samt serier som One Piece.

Mangel på åpenhet og klarhet
Både Føsker og De Mardt legger til at Sør-Afrika har også hatt noen utfordringer de siste årene.
– Sør-Afrika ble truffet beinhardt av pandemien, dette gjaldt også filmindustrien, det var mange filmprosjekter som ble avlyst, ikke lenge etter var det også skuespillerstreik i Hollywood. Når vi var der, var det ganske stille i filmindustrien, forutsatt at en rekke kriterier oppfylles.
Det har lenge vært filmstøtteordning for film i Sør-Afrika. Denne ordningen dekker en betydelig del av kostnadene brukt på produksjonskostnader i Sør-Afrika, hvis en rekke kriterier er oppfylt.
– Støtten fungerte veldig bra, men de siste tre årene har det vært en slags fastlåst situasjon når det gjelder støtten, støtten fungerer ikke lenger som det skal, forteller De Mardt.
Denne støtteordningen faller inn under “Department of Trade and Industry and Competition in South Africa”. Tidligere hadde dette DTIC regelmessige månedlige møter til å godkjenne applikasjoner, disse har de ikke hatt, forklarer De Mardt.
Søknader er i "limbo" og venter på godkjenning fra en avdeling som ikke har møtt på mer enn ett år, skrev publikasjonen Variety, 13. mars.
De Mardt mener det er flere grunner til problemene, hun peker på den økonomiske situasjonen i Sør-Afrika, covid-19 og at det har vært visse ineffektiviteter i avdelingen. Sør-Afrika hadde valg i mai 2024, noe som hun mener stagnerte prosessen enda mer.
– Lederen for avdelingen for handel og industri og konkurranse kunngjorde at han ikke ville stille opp igjen, så en ny statsråd ble utnevnt. Situasjonen stagnerte under valgprosessen, forklarer hun.
De Mardt mener det har vært en mangel på åpenhet og klarhet.
– Vi hører rykter om at DTIC trenger tid til å få orden på sakene, og vi er ikke helt sikre på hvor lang tid det vil ta. I mellomtiden vil ingenting skje med støtten. Det er veldig lite direkte kommunikasjon fra DTIC, så det er veldig vanskelig å felle en klar vurdering av hva som faktisk skjer der og hvorfor det skjer, forteller De Mardt
Samtidig mener De Mardt at Sør-Afrika fortsatt er en kompetitiv filmindustri, men det har vært en utfordring.
– Filmer som fortsatt foregår i Afrika, blir fortsatt spilt inn her, enten det er støtte eller ikke. Men vi mister mye arbeid til andre land der produksjonen ikke trenger å gjenspeile Afrika. Vi mister prosjekter til andre deler av verden fordi vi ikke har en fungerende støtteordning for film.
«Før mørket» fikk ikke støtteordningen.
– At støtteordningen ikke fungerte var en strek i regningen for oss, siden vi fikk et lite hint at den kanskje ikke var så lett å få den, regnet vi på dette, men det er fortsatt kjipt vi ikke fikk den, forteller Føsker.
Vi har vært i kontakt med Department of Trade and Industry and Competition men de har ikke svart på våre spørsmål.
Nollywood
Andre land i Afrika har stadig voksende filmindustrier, dette inkluderer blant annet det nigerianske Nollywood.
Nigeria er landet som produserer flest filmer på det afrikanske kontinentet, her ble det produsert over 2500 filmer i 2020, sier statistikk utgitt av Statista.
De Mardt mener vi ikke kan se bort fra Nollywoods suksess, men at den er rettet på lokalproduksjon.
–Bransjen deres er veldig sterk, men den er for nigerianerne. Den er veldig lokal, så vidt jeg vet. Det finnes det gjennombruddsfilmer og filmskapere som konkurrerer på forskjellige festivaler rundt om i verden, men det er mer unntaket.