– Vi bruker kunsten som våpen

I et land rammet av krig og ustabilitet, har den palestinske organisasjonen Fekra skapt et inkluderende miljø for barn og unge, hvor de kan utforske og utvikle sine kunstneriske ferdigheter.

Her arrangerer Fekra et av mange verksteder i Gaza. 

Fekra er en organisasjon som hovedsaklig bruker sine ressurser på å gjennomføre ulike kunst verksteder for barn i Gaza. Disse verkstedene er delt inn i to fagområder, barna velger selv å delta i det de er mest interessert i. I det ene verkstedet får barna lære om animasjon ved bruk av tegninger og historiefortelling. Da får de selv velge hva de vil formidle gjennom kunsten, og det ferdige resultatet blir filmatisert. De kan også få en innføring i teater og skuespill. På disse kursene får barna også bestemme hvilke teaterstykker som settes opp, dermed har de kontroll over sin egen kunstneriske utvikling. De voksne som jobber for Fekra er tilstede for veiledning og støtte.

Rasmi Damo stiftet Fekra i 2001, i håp om å kunne gi en kreativ platform til barn som levde under økonomisk utfordrende vilkår i Gaza. Damo er kunstner selv og skriver teaterstykker. Han er født og oppvokst i Gaza, men bor nå i Frankrike. Han har brukt store deler av sin karriere på å påvirke og inspirere andre til å fortelle historier fra virkeligheten ved bruk av kunst.

– Jeg var på en festival i 1999, hvor jeg møtte en svenske som lærte meg hvordan man lager animasjonsfilm. Erling Ericcson het han, og han ble som en slags mentor for meg i denne bransjen. Etter å ha jobbet med han og sett hvor mye glede dette kunstmediet gir til unge kunstnere, så dro jeg tilbake til Gaza med et kamera og en drøm, sier Rasmi Damo.

Rasmi Damo i Oslo i forbindelse med arabiske filmdager, hvor han holdt et foredrag. Foto: Rania Souid

Krigens påvirkning

Da Rasmi stiftet Fekra, ville han først og fremst prioritere å ta inn vanskeligstilte barn til verkstedene. Altså de som slet med dårlig økonomi eller de som slet på skolen. Uansett hva det måtte være, så skulle de bli tatt imot med åpne armer hos Fekra. Slik er det ikke nå lengre. Etter krigen startet 7. Oktober 2023, er det antatt at 53 000 palestinere har mistet livet og flere titalls tusen mennesker er skadet, i følge FN-sambandet. Israel anklages nå for å begå folkemord.

– Slik som Palestina er nå så kan vi ikke lengre skille mellom de som trenger ekstra oppfølging og de som har det bra. Alle barn i Gaza lever nå under forferdelige vilkår, hvor de konstant er redde for å miste livet. Målgruppen vår nå er rett og slett de barna vi kan nå, sier Rasmi.

Det har vært uro i Palestina i flere tiår så Rasmi har villet legge fokuset på noe annet enn konflikten i kursene, i håp om å distrahere barna fra deres vanskelige hverdag. Før krigen startet var derfor mye av tematikken i verkstedene om glede og håp. Nå legger han merke til at barna trenger å få utløp for noe annet i filmene de lager.

– Vi ville hjelpe barna å komme ut fra konflikten, selv i noen få timer hvor de bare kunne forsvinne i fantasiverden ved hjelp av animasjon og teater. Etter krigen startet har vi innsett at det disse barna trenger, er å få ut den frustrasjonen som kommer av å oppleve krig. Derfor er mye av innholdet de lager nå i større grad et rop om hjelp, sier Damo.

Barna elsker Fekra

Verkstedene er lagt opp slik at Fekra vil gi flest mulig en sjanse til å være med, men de har ikke nok ressurser til å ta inn de samme barna flere ganger. Et verksted kan vare fra 3 til 25 dager, og da får barna være med på hele prosessen fra start til slutt. De planlegger filmen, tegner karakterene og spiller inn stemmene. Barna elsker verkstedene sier Rasmi.

– Vi tilbyr kunstnerisk veiledning til alle barn vi når, men det knuser hjerte mitt litt ekstra når jeg møter de barna som virkelig brenner for kunsten og som ikke får muligheten til å utvikle egenskapene sine utenfor Fekras fire vegger, sier kunstneren.

Han forteller videre at det viktigste Fekra gjør er å knytte vennskap mellom barna. Rasmi legger mye arbeid og stolthet i å kunne dele sine kunstneriske ferdigheter, men kursene tar omsider slutt, og da sitter de igjen med vennene de fikk underveis. Hans formål er at barna skal kunne lære av hverandre og respektere hverandre, uavhengig av utdannelse og andre eventuelle forskjeller. Nestekjærlighet er en kjerneverdi for Fekra organisasjonen.

– Flere barn har fortalt meg at de skulle ønske disse kursene

kunne vare evig, sier Damo

Foto: Alaa Damo

Fekra fikk en brå slutt

Rasmi startet Fekra alene, men fikk god hjelp fra familien og humanitære organisasjoner som ville støtte visjonen hans. Organisasjonen gikk på skinner en god stund, men Fekra møtte på et stort hinder da Rasmi skulle sette opp et teaterstykke som kritiserte korrupsjon. Dette var et stykke han skulle sette opp på egenhånd, og han var ikke spesefik i kritikken, men i følge Rasmi ble han likevel frarådet å sette opp stykket av Hamas. Rasmi Damo mener at man må kunne formidle hva man vil gjennom kunsten, så han utfordret skjebnen og viste stykket 40 ganger i Gaza. Teaterstykket fikk flotte tilbakemeldinger fra sivilbefolkningen sier han, men Hamas var ikke fornøyd sier han videre. I følge Rasmi fikk han trusler fra Hamas, og så seg nødt til å flykte til Frankrike i 2017. Dette gjorde at han måtte sette Fekra på pause i ubestemt tid.

Rasmi mistet mye av motivasjonen da han måtte flytte fra store deler av familien og organisasjonen, men han ville likevel ikke gi opp Fekra. I 2020 stiftet han Fekra France og begynte med det samme konseptet for vanskeligstilte barn i Frankrike. Han har også klart å samle fransk-palestinske barn, og utført egne verksteder for dem. I 2023 jobbet han med den palestinske dokumentarfilmen From Ground Zero. Filmen er en samling av 22 kortfilmer fra ulike regissører i Gaza som viser historier fra den pågående krigen. Filmen inspirerte Rasmi til å starte Fekra i Palestina igjen, og denne gangen fikk han mye hjelp fra sin bror som fremdeles er bosatt i Gaza, Nedal Damo.

Psykisk utmattende

Nedal Damo styrer nå Fekra i Palestina. Han er skuespiller og komiker, og har hovedansvaret for barna som vil drive med teater. I et WhatsApp intervju fra April, sier han at det har vært utfordrende å gjennomføre verkstedene etter krigen startet fordi barna sliter nå mer enn noen gang før.

– Vi har måttet bytte lokaler utallige mange ganger under kursene, siden vi plutselig kan få varsel fra Israel om at vi må evakuere bygget, sier Nedal.

– Nå samarbeider vi heldigvis med en organisasjon som hjelper barn med ulikt funksjonsmangfold, men selv deres bygg er delvis truffet av raketter, sier han videre.

Bare det å sette opp et teaterstykke er en stor risk for Nedal og barna. Hvis de samler seg i grupper utendørs for å øve, så kan de risikere å bli et mål for israelske jagerfly. Barna går konstant rundt med dødsangst, så Nedal prøver å distrahere de med teateret så godt det lar seg gjøre.

– Det er ikke bare barna som bruker Fekra som en distraksjon i hverdagen. Hver gang vi setter opp stykker så opplever vi at det kommer folk i alle aldre for å se hva barna har jobbet med, sier dramalæreren.

Skjermbilde fra en videosamtale med Nedal Damo i Gaza. Foto: Rania Souid

Gir ikke opp

Tilværelsen i Gaza er ikke lett og forholde seg til, men Rasmi og Nedal sier at de ikke skal gi opp på Fekra. Nedal forteller at han ikke har sett et eneste dyr på flere måneder og at den palestinske befolkningen nå er avhengig av ungdommer som risikerer livene sine ved å grave etter vann i gatene. Han sier at menneskene i Gaza kjemper, og at de skal fortsette å kjempe for sine menneskerettigheter, men han vet ikke hvor lenge de holder ut.

Komikeren sier at det er viktig og bruke kulturen for det den er verdt under denne krigen. Yrke hans baserer seg på å spre glede gjennom komikk, men han synes det er vanskelig å være humoristisk i disse tider. Likevel presiserer han at det er nettop derfor han ikke skal slutte med humoren. Det er nå det gjelder å spre positivitet sier han.

– Den andre siden vil sulte oss og ta fra oss gleden vår, men jeg nekter å la det skje. Derfor bruker vi kulturen og kunsten til å forsvare oss selv mot de som vil vaske oss vekk. Vi bruker kunsten som våpen, sier Nedal.