Bruker 100-årsjubileet til å styrke lokal tilhørighet

Onsdag markerte Østensjø skole at bygg 1 fyller 100 år. Skolen mener lokalhistorien er avgjørende for at elever skal forstå hvor de kommer fra.

100-årsjubileum på Østensjø skole

100-årsjubileum av bygg 1 på Østensjø skole.

Hundre år etter at «nyskolen» sto ferdig i 1925, var skolegården fylt av elever, foreldre, besteforeldre og naboer som ville være med på feiringen. Koret sang fra trappen før rektor Vegard Tversland Kjesbu åpnet arrangementet og fortalte om skolens historie.

Lokalhistorie skal gi barna røtter

Når rektor forklarer hvorfor jubileet er viktig, trekker han frem fellesskap, stolthet og minner som sentrale grunner.

– Det er viktig for å bygge en felles identitet mellom barna på skolen, foreldrene og de ansatte. Barna får utstilt og vist frem arbeidet sitt, de ansatte blir stolte av det elevene får til, og foreldrene av det de får se, sier Kjesbu.

Han understreker også at jubileet skiller seg ut for elevene.

– Barna husker de dagene som var annerledes. De husker leirskolen og jubileer, så det er viktig for å skape skoleminner.

Rektor på Østensjø skole på kontoret sitt
Vegard Tversland Kjesbu, rektor på Østensjø skole.

Lærer og arrangør Berit Vaaje mener lokalhistorien er en viktig del av elevenes forståelse av nærmiljøet.

– Lokalhistorie er en viktig del av at folk skal vite hvor de kommer fra og hva som har vært her før, sier hun.

Lærer på Østensjø skole
Berit Vaaje, arrangør og lærer på Østensjø skole.

Formidler skolens historie gjennom elevarbeid

Hele skolen har vært involvert i forberedelsene. I bygg 1 var det lang kø opp trappene til de ulike utstillingene, der elevene hadde laget alt fra tegninger til kunst, sløydarbeid og podkaster.

Krakker laget av sløyden på Østensjø skole
Trekrakker var blant elevarbeidene som ble vist frem.
Keramikk laget av Østensjø skole
Keramikkfigurer fanget oppmerksomheten til både barn og voksne.

En historie som engasjerer barn

Vaaje har opplevd at elevene har vist stor interesse for hvordan skolen har sett ut tidligere og hvordan bygg 1 har blitt brukt gjennom tidende.

– 7.- klassingene har laget en film som var i bygg 1 før. De var kjempeinteressert i leilighetene og klasserommene som har vært her før. Unger er kanskje mer opptatt av historie enn det vi tror?

Øverst i bygget hadde 7. trinn laget et spøkelsesrom basert på en gammel fortelling fra skolen. Utenfor sto spente barn og voksne i kø. Vaaje understreker viktigheten av samarbeidet mellom elevene.

– De elevene som kanskje er litt stille i klasserommet og som ikke helt får det til, gjorde det fantastisk da de fikk lov til å være kreative. De smilte og hadde masse entusiasme, sier Vaaje.

Slik så skolen ut før

Mens barna beveget seg gjennom utstillingene, kunne besøkende også se hvordan Østensjø skole så ut for hundre år siden. Fotografiene viser åpne jorder og få hus. Noe helt annet enn dagens tettbygde nærmiljø.

Bilder av Østensjø skole for 100 år siden
Gamle fotografier av Østensjø skole for 100 år siden.

Endringer gjennom 100 år

Rektor Kjesbu peker på at både byggene og skolen som organisasjon har endret seg mye siden 1925.

– Før var det en overlærer, i stedet for rektor, som hadde en mer begrenset rolle. Etter hvert kom sosiallærer inn fordi elevene måtte bli fulgt opp på en annen måte. Ansvaret har gått fra å bare lære elevene dannelse og fag, til også sosialt samspill. Skolen har derfor blitt mer profesjonalisert, sier han.

Musikk i festsalen

Østensjø skoles musikkorps fyller selv 100 år neste år. De spilte konsert i festsalen under fresken «Seierherren vender hjem», malt av Bjarne Ness i 1927.

Fresken "Seierherren vender hjem"
Tidligere overlærer Johan Evje fikk maleriet til skolen.

Vaaje beskriver kvelden som en stor suksess.

– Jeg er kjempelykkelig bare jeg ser at det kommer masse folk. Vi burde hatt en klikkteller for strømmen av mennesker som kom inn i bygget for å se på utstillingene, sier hun og ler.

Hun mener feiringen viser at Østensjø fortsatt er et sterkt lokalmiljø.

– Det at folk blir glad i stedet de er født og oppvokst, syns jeg er viktig.

En feiring av fellesskap

For rektor Kjesbu er det viktig at arrangementet gir stolthet hos både elever, foreldre og ansatte.

– De skal få en stolthet ut av kvelden, ved å se en så vakker skole barna deres går på. Samtidig har barna fått lære mye om skolens historie.