Mener kø-løsning kan bli farlig for skoleelever

Bydelsutvalget for Vestre Aker ønsker å åpne bom for bedre trafikkflyt. De har møtt kritikk da flere i området mener det vil føre til utrygge skoleveier.

Bom i krysset mellom Griniveien og Røatoppen

Bommen mellom Griniveien og Røatoppen foreslås å åpnes for trafikk under innspurten av veiarbeidet i området.

Røa har vært hardt rammet av trafikale utfordringer de tre siste årene. Dette kommer som en følge av byggevirksomheten i Griniveien vest for Røakrysset. Begrenset fremkommelighet har ført til kø og gjentatte forsinkelser og tilbakeblokkeringer, som har påvirket bilister, syklister, gående og kollektivtrafikken i lokalmiljøet. Leder i Vestre Aker bydelsutvalg, Ståle Hagen, så problemene dette medførte og har beskrevet det som trafikkfarlige situasjoner.

– Det er fullstendig kaos i Røakrysset, og det har det nå vært lenge. Jeg bor selv rett ved krysset og har sett utrykningskjøretøy stå fast i køen, sier han.

I tillegg forteller han om eldre som ikke rekker legetimene sine og hjemmetjenesten som ikke kommer frem til brukerne sine.

– Vi syntes dette var såpass alvorlig at vi ønsket å komme med et konstruktivt forslag, sier Hagen.

Det ble fremmet å midlertidig åpne bommer i Nordengveien og Røatoppen for å avlaste Røakrysset, og dermed sikre bedre trafikkflyt og sikkerhet i området. Forslaget møtte raskt kritikk fra beboere i nærmiljøet.

Rammer skoleveien

En av de som stiller seg kritisk til forslaget er nestleder i FAU ved Bogstad skole, Birgitte Ramm. Hun mener tiltaket med stor sannsynlighet vil føre til en farligere skolevei for elevene ved barneskolen.

– Ved å åpne bommene er vi redde for at det vil bli langt mer gjennomgangstrafikk. Av erfaring mener vi også at bilene som ikke hører hjemme i området, men heller bare vil kjøre igjennom, kjører med økt fart, forteller hun.

Det er tidligere innsendt flere avviksmeldinger omhandlende høy fart i området, og FAU påpeker at dette som regel gjelder taxier, matlevering- og andre yrkesbiler på gjennomkjøring.

Birgitte Ramm Songe ved FAU Bogstad skole
FAU-nestleder ved Bogstad skole, Birgitte Ramm, tror åpning av bommene vil føre til en utrygg skolevei for barn i området.

De berørte veiene er boligveier som Ramm beskriver som allerede veldig trange og uoversiktlige, og generelt dårlig egnet for gjennomkjøringstrafikk.

– Det er smale veier med få fartshumper uten hverken fortau eller fotgjengeroverganger, forklarer hun videre.

Hagen er kjent med disse forutsetningene, men mener at med de rette tiltakene bør det kunne gå bra. Han forteller at dersom forslaget blir vedtatt i Bymiljøetaten, vil de legge til rette for grundig skilting og forsikre at veiene ikke blir brukt til gjennomkjøring, men heller som avlastning på deler av strekket.

I forslaget fra bydelsutvalget er det åpnet for muligheten om å kun benytte boligveiene i tidsrommet med hardest belastning i Røakrysset. Ved å begrense bruken til mellom klokka 15:00 og 18:00, håper Hagen å unngå gjennomkjøring i perioden de fleste skoleelevene ferdes i gatene. Ramm mener allikevel at dette vil ramme barnas bevegelse i området.

Røatoppen gateskilt
Bommen ved Røatoppen er foreslått åpnet.

Forsinket

Byggeprosjektet i Griniveien var planlagt ferdig nå i desember, men forsinkelser har gjort det mer sannsynlig at det vil være i mål nærmere februar-mars neste år, i følge Statens vegvesen.

Hansen ønsker å bidra med tiltak for å avpasse den tiden som gjenstår av veiarbeidet, men Ramm er bekymret for tidspunktet dette blir introdusert på.

– Vi mener det er svært uheldig at forslaget kommer nå som vi går de mørkeste månedene i møte, forteller hun.

Ramm poengterer de ekstra problemene som kan forekomme ved at det nå blir mørkt og glatt, og at brøytekanter gjør gatene enda smalere og uoversiktlige.

Savner alternative løsninger

Det at folk må stå i kø, kan ikke gå på bekostning av sikkerheten til skolebarna, mener Ramm. Sammen med resten av FAU-ledelsen mener hun at det er mange andre alternative tiltak som burde vært vurdert i utarbeidelsen av forslaget.

I et brev til Bydelsutvalget nevner FAU ved Bogstad skole en rekke trafikkavbøtende tiltak de gjerne skulle sett vurdert før åpningen av bommene ble vedtatt. Der nevnes manuell dirigering i selve Røakrysset, og midlertidig økt bomavgift mellom Bærum og Oslo, som mulige forslag. I tillegg mener de at gjenåpningen av T-banen gir en viktig alternativ reisevei.

– Med den korte perioden som gjenstår av veiarbeidet mente vi at det beste ville være å vurdere åpning av bommene, forklarer Hagen.

Ståle Hagen (H), leder i Vestre Aker bydelsutvalg
Bydelsleder for Vestre Aker, Ståle Hagen, sier at liv og helse har vært viktige prioriteringer i utarbeidelsen av forslaget.

Han er tydelig på at han ser hensikten med bommene, og presiserer at det kun er ment som et midlertidig tiltak og at det er uaktuelt at bommene skal fjernes.

– Om det viser seg at dette ikke egner seg eller letter noe på situasjonen, så er det bare å lukke bommene igjen, avslutter han.