Nissenrevyen vender hjem
Hartvig Nissen skole har flyttet tilbake til Frogner, og årets revy er de første som får prøve seg i det nyoppussede bygget. Revyforsker sier at revy kan være både samlende og sosialt krevende.
Hartvig Nissen skole har flyttet tilbake til sine gamle lokaler på Frogner. Etter fire år på Helsfyr, er det årets kull som blir de første til å sette opp den anerkjente revyen i det nyoppussede bygget.
Rektor på skolen Hanna Norum Eliassen forteller at flyttingen tilbake til Frogner var krevende. Likevel var det lettere enn da de flyttet til Helsfyr.
– Da måtte vi rydde i 100 år med moro. Det var ikke lett å vite hva vi skulle beholde. Vi kastet og kastet, forteller hun.
Nå er de tilbake til de gamle lokalene igjen.
– Bygget fungerer nesten forbausende bra, sier Eliassen.
Til tross for litt utfordringer med å kalibrere temperaturen i alle rom, er hun fornøyd.
– Det er ikke overraskende. Jeg kjenner knapt til noe ventilasjonssystem i noe bygg som fungerer optimalt, sier hun.
Må tenke nytt
Revysjefene på Nissen forteller at Helsfyr var et bra alternativ for lokalene på Frogner. De forteller om et mer samlende bygg med større fellesarealet, hvor man møtte på hverandre oftere.
– Helsfyr var på mange måter veldig praktisk for revyen fordi alt var i ett og samme bygg, med store etasjer og mange rom, sier Anna Vestreheim.
Dette gjorde at det var lettere å organisere øvelser for de ulike gruppene i revyen, fordi alle var på samme sted, forteller de.
Nå må de også tenker litt annerledes når de skal organisere intensiven, som de kaller oppkjøringen de har i juleferien, frem til forestillingene.
Likevel er de klare for å innta de nye lokalene.
– Frogner er mye bedre for forestillingens skyld. Vi har bedre plass, fine fasiliteter og bedre lys- og lydrigg, sier Vestreheim.
Lang revytradisjon
Nissen har en lang tradisjon med revy. Rektor på skolen tror at det kan være en av grunnene til at flere søker seg inn på skolen.
– Elevene leverer år etter år, noe vi er veldig stolte over, sier Eliassen.
Revysjefene er de første som skal sette opp skolerevy i de nye lokalene.
– Vi føler at det er en forventning utenfra, sier Johanne Svanberg Hansen.
De forteller at de vil prøve å holde publikumskontakten de hadde på Helsfyr, selv om de nå skal være i et større rom.
– Selv om noen ting blir nytt, vil vi prøve å beholde identiteten vi har skapt de siste årene, legger Linus Holthe Melberg til.
En sosial arena
Det er over 400 elever som er medlem av revyen, og 150 av disse regnes som aktive, forteller revysjefene.
– Revyen er på mange måter den sosiale arenaen på skolen, sier Hansen.
Ada Voldnes-Moesman forteller at revyen var avgjørende da hun begynte i første klasse.
– Første halvår var skummelt, med nye mennesker og ny skole. Men revy-intensiven i desember gjorde at jeg ble kjent med mange og etablerte vennegjengen jeg har i dag, sier hun.
Melberg fikk også flere av vennene sine gjennom revy.
– Jeg tror uansett rolle, enten om du er gruppesjef eller scenearbeider, skaper det tette bånd når man jobber sammen mot et felles mål, sier han.
Sosial investering
Revyforsker Guro Cornelia Almenningen Høimyr har bakgrunn som sangpedagog og musikkterapeut. Hun har selv vært sanginstruktør i skolerevy i flere år.
– Revy er med på å skape vennskap på tvers av linjene. Noen førsteklassinger jeg har snakket med, har omtalt revyen som en sosial investering, sier hun.
Ikke bare et glansbilde
Selv om det er mange positive sider med skolerevy, mener Høimyr at det er flere sider av saken.
– Det er litt forskjell på hvordan revyorganisasjonene tar inn hvem som får være med. Dette kan føre til at noen føler seg ekskludert, sier hun.
Elevene ved Nissen skole forteller også om utfordringene rundt dette.
– Dessverre legger folk merke til hvilke rolle de får i revyen. Når noen ikke blir skuespiller eller gruppesjef, kan de se på det som et tap. Det tror jeg handler om status, sier Hansen.
Revysjefene forteller at de er opptatte av at alle skal føle seg sett og inkludert, og at skuespillerne ikke skal skjermes fra resten av gruppa, men være en del av prosjektet.
Skolens avtale med revyen
Skolen prøver å sikre at alle som vil bidra, får plass
– Jeg har en avtale med revyen, om at alle som vil gjøre en jobb, skal få plass, sier Eliassen.
I fjor opplevde hun at flere av elevene ønsket å være med på et sosialt engasjement enn det var plass til. Dette var første gang på sine 12 år som ansatt at hun har opplevd dette.
– Da måtte jeg stole på at revygjengen hadde oversikt over hvem som hadde vært mest aktive, og at de gav dem muligheten først, sier hun.
Videre legger hun til at det var leit at noen måtte bli igjen, men de prøvde å løse det så rettferdig som mulig.
Ikke overkjør dem
Forskeren Høimyr tror ikke løsningen på problemet er at lærerne skal overta revyen.
– Jeg tror det er et poeng at revyen er elevstyrt, sier hun.
Videre sier Høimyr at om skolen tar over, mister elevene følelsen av å styre noe selv, noe som kan gjøre revyen mindre attraktiv.
– Jeg tror ikke det er en god ide og overkjøre dem. Man kan heller oppfordre til å se alle og gi alle en reel sjanse, sier hun.