Bokhandel blir spillsenter

Til sommeren åpner gamle Eldorado kino dørene for spillinteresserte. – Vi ønsker at dette skal bli en storstue for e-sport og gaming, sier daglig leder.

En sti av papplater leder inn til det som en gang var salene på Eldorado Kino. Overflatene er dekket av sagflis og støv fra knust betong. Det lukter en blanding av lim og tre, og skoene klistrer seg til gulvet. Alt av interiør er revet ut og satt vekk, men snart skal de tomme lokalene få nytt liv.

Helge Lunde gleder seg til senteret åpner til sommeren. Foto: Mali Steinsli Austad

Helge Lunde, daglig leder for det nye e-sport- og gamingsenteret, håper prosjektet kan bidra til at flere kan dyrke e-sportinteressen sin. E-sport eller elektronisk sport er elektronisk konkurransespilling som foregår mellom flere utøvere. Det kan utøves på både datamaskin og spillkonsoller.

Arenaen på Eldorado skal tilrettelegge for turneringer og gaming-liveshows, ha spill-stasjoner og et eget streaming-studio.

– Tanken er at vi skal samle tilbud for e-sportutøvere, men også vanlige hobbygamere, forteller Lunde.

Han presiserer også at senteret ikke bare skal være viktig for såkalte "blodgamere", men også for de som bare ønsker å konsumere enkel og lettbeint «gaming-underholdning».

Historisk underholdningsarena

I 1891 ble dørene på Eldorado åpnet for første gang, da i form av et varietéteater. Noen år senere ble lokalet omgjort til kino, men måtte fjernes fra kinokartet i 2012 på grunn av økonomiske problemer. Da hadde Eldorado presentert folket for action-fylt underholdning i hele 101 år. I ettertid ble de tomme lokalene omgjort til bokhandel. 

Eldorado teater. Bildet er fra 1892. Opphavsperson: Olaf Martin Peder Væring

 – Nå skal vi bringe det tilbake til underholdningsbransjen og action-aktiviteter, forteller Lunde.

Det som en gang var Norges største bokhandel skal nå kun befinnne seg i første etasje på Eldorado, mens andre etasje skal fylles av spillstasjoner og kamparenaer. 

– Vi vil at dette skal bli et sted der man kan få mange gode og unike underholdningsopplevelser, sier han.

 

Her kan du se den største kinosalen før ombygging:

[[{"fid":"43525","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default"}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

– Det har betydd alt

I en leilighet like ved Eldorado bor den aktive gameren Mia Landsem (22). Hun er del av e-sportlaget Celestial Gaming, og har tidligere jobbet for å redusere stereotypiene rundt gamere i media.

Pulten med to PC-skjermer og et lysende tastatur er en stor del av interiøret i stuen. Dagslyset skinner på de rene og lyse overflatene. 

Landsem mener det er viktig at det skapes en felles arena for for de som driver med gaming.

Mia Landsem har et nært forhold til gaming. Foto: Marlene Lundberg Holm

– Det er ikke alle som har råd til en PC som er bra nok til å gjøre gamingen til en god opplevelse. Derfor tenker jeg det er viktig å ha slike arenaer, så alle får en mulighet til å prøve seg fram, sier hun. 

Landsem følte seg som en taper på skolen, og trivdes ikke med de rundt seg. Derfor oppsøkte hun et sosialt felleskap gjennom internett og gaming. For mange er gaming en viktig sosial plattform for å knytte bånd med andre. 

– Gaming og idrett har reddet meg og gjort meg til den jeg er i dag. Det har betydd alt, egentlig, forteller 22-åringen. 

Idet hun logger inn på League of Legends er hun ikke lenger Mia, men Jinx. En karakter skapt for å ødelegge. Med sitt røde, flagrende hår er hun på vei med en hær for å destruere motstanderens tårn. 

Landsem ønsker å bryte ned barrierene for at jenter skal få spille. Foto: Marlene Lundberg Holm

– Min spesialitet er å "snipe" dem når de er på vei til basen sin, forteller hun.

Mens hun spiller, dukker den irske staffordhireterrieren Zelda opp mellom beina hennes. 

–  Ja, jeg har oppkalt hunden min etter et spillet The Legend of Zelda, ler hun. 

Sosialt møtepunkt

Barn og medier-undersøkelsen fra 2018 viser at hele 96 prosent av gutter og 63 prosent av jenter i Norge spiller dataspill. Spillanmelder og skribent i Barnevakten Kris Leslie Munthe forteller at dataspill kan være et sosialt møtepunkt for klassekamerater og øvrige venner. 

– Mange i en klasse kan få et felles samtaleemne og interessepunkt de deler, selv om de er ulike. Per, som er rå i håndball, kan prate om spill med Ida, som brenner for gitar. De har en felles referanseramme der terskelen er lav for å bli med, forteller Munthe. 

Han retter fokus på at det legges mer til rette for spilling. Da blant annet at det dukker opp sentre der barn og unge fysisk kan møtes for å spille sammen. 

– Jeg håper å se flere spillhus i norske byer på linje med at man finner fotballbaner spredt utover landet. Ikke det ene over det andre, men alternativer å velge mellom er viktig for barn, sier Munthe. 

– Viktig å sette grenser

Kris Leslie Munthe mener det er viktig at foreldre er interessert i barnas digitale liv. Foto: Privat

Samtidig legger Munthe vekt på verdien av grensesetting. 

– Det å være engasjert er ikke bare ensbetydende med å være positiv. Man må ha rammer for tidsbruk og hva barna får tilgang til å spille. Grensesetting er viktig, poengterer han. 

Videre utdyper han at dersom spillingen går på bekostning av søvn, skole og vennskap, bør det lyse noen varsellamper.

Mia Landsem er også enig i at foreldre bør sette grenser. 

– Barn skal ha vanlig skjermtid. Det er også viktig å sjekke at leksene er gjort før man får spille, slik som mine foreldre gjorde, sier hun. 

Stikkord