– Alle bør ha lik mulighet til å delta på samenes nasjonaldag

Da hun så at det ikke stod noe om samenes nasjonaldag på datterens læreplan, bestemte Máret Risten Eira Karlsen (38) seg for å ta henne ut av skolen for å markere dagen.

FAKTA OM 6. FEBRUAR:

6. februar har vært samenes nasjonaldag siden 1993.

Feiring av samenes nasjonaldag er i dag ikke gyldig grunnlag for fravær.

New Zealands urfolk Maoriene feirer sin nasjonaldag på samme dag som samene, men for dem er det en offentlig fridag.

Máret Risten Eira Karlsen (38) tok det som en selvfølge at datteren (10) skulle lære om samisk kultur og historie den 6. februar. Men da hun  kom hjem med ukeplanen på mandag ettermiddag, stod ikke samenes nasjonaldag nevnt med et ord. Da hun tok kontakt med læreren fikk hun samme beskjed: ingenting spesielt var planlagt den dagen.

Besøkte skole som feiret dagen

– Barna mine har vokst opp med at dette har vært en spesiell dag helt siden de var små, og det er klart det blir leit og trist å oppleve at det ikke er planlagt noe for klassen hennes denne dagen, forteller Eira Karlsen.

Derfor valgte hun å ta med datteren til en annen barneskole, hvor det ble arrangert samling i anledning nasjonaldagen. Barna fremførte sanger og fortalte om forskjellige samiske temaer, som for eksempel kofta.

Ikke en offentlig fridag

Máret Rispen Eira Karlsen er glad for at datteren er stolt av koften sin. Foto: Privat

- Mange samer opplever at det er vanskelig å få fri fra jobb og skole den 6. februar for å delta på feiringen av nasjonaldagen. Dessuten har norske skoler ofte lite fokus på samisk kultur i forbindelse med dagen. NRK sin sak om Ida Emilies (16) kamp for å få delta på arrangementet på Oslo rådhus skapte debatt om hvorvidt fraværsreglene burde ta bedre hensyn til nasjonaldagen.

Rådsmedlem i oppvekst- og opplæringsavdelingen på Sametinget, Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR), mener at skoler bør bli flinkere til tilrettelegge for at man skal kunne delta på de arrangementene som finner sted på samenes nasjonaldag.

– Det står i læreplanene til Kunnskapsløftet at man skal ha kjennskap til samisk kultur og historie. Derfor er jeg uenig i idéen om at deltakelse på samiske nasjonaldagsmarkeringer er fravær - tvert imot er det en god læringsmulighet, sier han.

– En sår opplevelse

Eira Karlsen mener det er synd at barna opplever at det er så forskjellig hvordan dagen markeres, og at ikke alle samiske barn får oppleve at dagen får oppmerksomhet. Hun merker at de reagerer på dette.

Datteren hennes, som begynte på en ny barneskole i Alta i høst, ville gjerne vise frem koften sin og fortelle klassekameratene sine om den.

– Hun er veldig stolt av kofta si og elsker å pynte seg med den, forteller moren.

Mikkel Eskil Mikkelsen synes at flest mulig skal delta på kulturelle arrangementer den 6. februar. Foto: Åse M.P. Pulk / Sámediggi

– Det var sårt for meg, som forelder, å se hva denne opplevelsen gjorde med henne. Dette har vært en spesiell dag for meg siden vi begynte å feire den i 1993, og jo eldre jeg har blitt, desto bedre har jeg skjønt hvorfor det er viktig å feire den, forteller hun.

På spørsmål om hun skulle ønske at 6. februar var en nasjonal fridag, svarer Eira Karlsen at det hadde vært fint, men at det viktigste er at man bruker dagen på å lære om samisk kultur og historie - i og utenfor skolen.

– 6. februar begynner å bli en fin dag hvor man opplever mye samisk stolthet og identitet, men dagen bør komme bedre til syne, sier Mikkelsen, som er enig med Eira Karlsen.

Til tross for økende oppslutning om samenes nasjonaldag, får dagen fortsatt langt mindre oppmerksomhet enn 17. mai.