Kongen av "street wear" er død

Motebransjen er rystet etter stjernedesigner Virgil Abloh (41) sin bortgang.

Det tragiske dødsfallet ble annonsert søndag kveld, på designerens egen Instagram-konto. Virgil Abloh skal ha lidd av en sjelden type kreft, som han har holdt privat og kjempet mot siden han fikk diagnosen i 2019.

Lenke til Instagram-innlegget

"Vi er knust over å annonsere bortgangen av vår elskede Virgil Abloh, en utrolig hengiven far, mann, sønn, bror og venn," står det i innlegget, som ble publisert på hans private Instagram-konto.

Abloh var grunnleggeren av merket Off-White, og har siden 2018 vært den kreative lederen for Louis Vuittons herrekolleksjon.

– Han startet så og si "street wear" slik vi kjenner det i dag, mener "reseller" Mattias Solberg.

Mattias Solberg
Mattias Solberg engasjerte seg i "street wear"-miljøet etter å ha fulgt Ablohs arbeid. Foto: Privat

Designeren har hatt stor betydning for street wear-miljøet, Solberg beskriver han som en sjansetaker.

– Virgil løftet mindre designere, og brukte mannen i gata som modell, forteller Solberg.

Den nitten år gamle "street wear"-entusiasten har fulgt arbeidet til Abloh i fire år. Solberg driver en egen bedrift, Mattias Sales, hvor han finner og selger luksusvarer til egne kunder. Han har flere ganger solgt produkter designet av Abloh. Off-White var et av merkene som introduserte Solberg for "street wear", og Abloh sine design har vært en stor del av hans reise.

Stjernedesigneren var opptatt av mangfold, og var kjent som et ansikt på den nye motegenerasjonen. Han hadde en unik måte å uttryke seg på, og motebransjen vil merke at han er borte.

Stikkord