Heller Bollywood enn fattigdom
Folk vil heller ha kjendisstoff og underholdning enn nyheter om fattigdom og dagligliv i India. Viktige nyheter blir nedprioritert.
– Fokus på Bollywood og kjendiser i indiske medier øker. Alt er underholdning, og det blir mindre rom for viktige nyheter, sier Yasir Kahn til Journalen.
Han er journalist i Al Jazeera English, og han er bekymret for denne utviklningen i mediene.
Nyhetene er for de rike
Han får støtte av Sudha Ramachandran, en frilansjournalist i India.
– Det er alt for mye underholdning. Jeg tror dette er en økende trend, sier hun.
Ramachandran forteller at avisene er laget for de rike i India, og at de skriver om det de rike liker å høre. Hun mener dette går sterkt ut over dekningen av viktige politiske saker i landet.
– Det er gladnyhetene og underholdningen middelklassen vil høre. Ingen har lyst til å høre om fattige mennesker, for det er ubehagelig. Rike indere har ikke lyst til å få dårlig samvittighet over sitt eget forbruk, sier hun.
I indiske aviser florerer nyheter om filmstjerner og kjendiser. Film er svært populært, og India har en av verdens største filmproduksjoner.
Nyhetene må selge
Bollywood brukes populært som navn på filmindustrien i Mumbai i India. Hvert år blir det produsert rundt tusen filmer, altså dobbelt så mange som det lages i Hollywood.
Ramachandran forteller at det også er mange politiske saker og mange viktige nyhetssaker i mediene, men at dette blir overskygget med en gang det skjer noe nytt med en kjendis.
Filmen Dilwale Dulhania Le Jayenge, er en av de mest sette Bollywood-filmene gjennom tidene. Den handler om et ungt, forelsket par som ikke kan få hverandre fordi kvinnen skal gifte seg med en annen. Skjermdump: Youtube.
Amit Shrivastava er indisk forsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt. Han mener at nyhetene må selge, og at saker om fattigdom og lidelse derfor blir nedprioritert.
– India er veldig opptatt av rangeringer. Folk er mest opptatt av de som tilhører samme sosiale gruppe som dem selv. Nyhetene er laget for middelklassen i India, sier Amit Shrivastava. Han har bodd i Norge de siste 16 årene.
Skiller sosiale lag
Shrivastava henviser til det mange tusen år gamle kastesystemet i India, som deler befolkningen inn i forskjellige sosiale lag. India har en økende middelklasse, og det er denne klassen som har råd til å kjøpe aviser og dermed leser nyheter.
– Folk er ikke så veldig opptatt av hvordan de laveste kastene har det. Underholdning har derimot blitt veldig populært. I India er det veldig mange aviser og utallige tv-kanaler, så konkurransen er stor. Derfor må man levere nyheter folk vil lese, sier han.
Shrivastava mener at det skrives for lite om fattigdom, og at når fattigdom først nevnes, er det ofte som del i et politisk spill politikere imellom.